הערה על השיעור בשבת דרומא במורה נבוכים.

עמוד הבית: www.bgu.ac.il/daroma
כאן המקום לדיון והמשך לימוד בעקבות שיעורים אשר מועברים בבית המדרש, להודעות של תלמידים ושאלות כלליות בנושאי יהדות. הבהרה: הדעות המוצגות בפורום הן אישיות ואינן עמדות רשמיות של בית המדרש. הפורום פתוח לכולם.

המנהלים: אליעזר ב, sharons

הערה על השיעור בשבת דרומא במורה נבוכים.

הודעהעל ידי אליעזר ב » 08:08 04/01/2009

בעקבות השיעור אתמול של פרופ' רוזנק, רציתי להעלות אפשרות נוספת.
[זה קצת ארוך- מי שרוצה- שיחזיק ראש].

רוזנק נתן שתי אפשרויות.
הראשונה- החטא הוא מעבר מן הלוגי אל האתי
והשנייה- מעבר מן האתי אל האסטתי.

את האפשרות הראשונה- האריסטוטטלית הוא דחה כאשר הוא אמר, בעקבות ליאו שטראוס, כי על פי אפשרות זו משנה תורה הוא רק דרך להתקבלות אל תוך העולם היהודי.

רציתי להציע אפשרות נוספת.
החטא של אדם הראשון הוא חטא ארסיטטוטלי.
החכמה והמוסר הם נפרדים באופן מהותי.
אך הדרך החברתית היחידה להגיע אל עולם של הכרת האל, היא דרך עולם בו הכרת האל עומדת בראש המדרג החברתי.
זו תפקידה של התורה.
התורה היא אכן עוסקת ברוב רובה במפורסמות.
אך המפורסמות הם הדרך היחידה להגיע אל המושכלות.
האדם הפרטי לא יכול להגיע אל המושכלות. בשביל זה יש צורך ליצור חברה אשר תתמוך באדם זה.

אם יש שאלות - אשמח להאריך.

אליעזר.
אליעזר ב
 
הודעות: 12
הצטרף: 13:12 13/03/2008

הודעהעל ידי momiller » 11:06 05/01/2009

אליעזר,

לא הבנתי בדיוק מדוע אנו זקוקים לתורה כדי להגיע להכרת האל?

וכתבת גם: "האדם הפרטי לא יכול להגיע אל המושכלות", אך האדם כן מסוגל לפי החטא האריסטוטלי להגיע למושכלות אך הבעיה היא שהוא לא מסוגל לא להתייחס גם למפורסמות (כפי שהסביר פרופ' רזניק שבמקום התנועה האנכית בלבד הוא מתייחס גם לאופקי).
אם כן האדם הפרטי (ובמיוחד הרמב"ם כפילוסוף) כן מסוגל להגיע למושכלות ואינו זקוק לחברה.

אז יכול להיות שליאו שטראוס כן צודק...

אשמח אם תבהיר את דבריך,

משה :shock:
momiller
 
הודעות: 2
הצטרף: 10:45 05/01/2009

הודעהעל ידי אליעזר ב » 12:00 05/01/2009

לפי ההסבר האריסטוטלי, אנחנו לא זקוקים לתורה בשביל הכרת האל.
הכרת האל היא הדבר האוניברסאלי.
רוב המצוות אינן קשורות להכרת האל.
נראה מהרמב"ם כי מבין עשרת הדברות רק שתי הראשונות קשורות להכרת האל [מורה נבוכים חלק ב' פרק ל"ג].

השאלה אם כן, בשביל מה התורה כולה עוסקת במפורסמות. ולמה זה עניין את הרמב"ם עד כדי כך שכתב ספר ארוך ומושקע הנקרא 'משנה תורה'.
אפשרות 1- ליאו שטראוס – 'תחבולה' של הרמב"ם כדי שיקבלו את ספרו מורה נבוכים.
אפשרות 2- האפשרות היחידה כדי ליצור אנשים אשר יודעים את ה', היא ליצור חברה או עם אשר ידיעת ה' היא חלק ממטרותיו. [ע"ע התחלת הלכות ע"ז לרמב"ם].
כשכתבתי שהוא אינו יכול לעשות במושכלות- התכוונתי למצב הנוכחי של אחרי החטא. המפורסמות מלבד עצם היותן קיימות גם מפריעות לאדם לעסוק במושכלות. התאוות הן גם דבר אשר מפריע לאדם ולוקח אותו כלפי מטה [עיין מו"נ חלק ג' פרטים ח' וט'].

אציין גם,
כי ההתלבטות בין שתי האפשריות [האריסטוטלית והאלפטונית' ברמב"ם חזקה במיוחד בפסקת הסיום של מורה נבוכים [http://press.tau.ac.il/perplexed/chapters/chap_3_54.htm ].
אליעזר ב
 
הודעות: 12
הצטרף: 13:12 13/03/2008


חזור אל דרומא- בית מדרש לסטודנטים- פורום דיונים והודעות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד