התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

Re: התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

הודעהעל ידי dcohen » 18:20 05/01/2011

בסדר. "מטרת הקורס היא להשלים לבסס ולהרחיב את הפרספקטיבה על פיסיקה מודרנית". את המילה "להשלים" הוספתי באיטרציה שניה על מה שכתבתי כתשובה. אם הנקודה שלך היא שהדגש צריך להיות על "להשלים" חוסרים בהשכלה התיכונית - אז אני מניח שזה אחד הלקחים שהפקתי. הקטעים של "מה זה מספר קומפלקסי", מה זה "מתנד", מה זה "גל", מה הרעיון של דה ברולי, יש כנראה להעביר בslow motion
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

הודעהעל ידי odedbetz » 19:09 05/01/2011

שלום,
אני עודד ואני סטודנט שנה ב'.
כפי שהובהר פה,מטרת הקורס אינה לתת "הרצאות פופלריות" אלא לתת מעין הקדמה לפיזיקה מודרנית. הבעייה היא שבמתכונת הנוכחית,של שעה בשבוע(ועצם העובדה שהקורס מועבר גם לתלמידי שנה א') לא ניתן להיכנס לעובי הקורה של הדברים,ורוב הדברים מועברים בסגנון "אתם צריכים לסמוך עליי שזה ככה". אני יכול להגיד באופן אישי שלי קשה להתחבר לדרך זו,כלומר מבחינתי, ההרצאה צריכה להיות או ברמת הטריוויה או להסביר את הדברים לעומק. למצב הביניים הזה אין לדעתי מקום.
ברצוני להבהיר שאיני אומר את זה כהאשמה, אלא כפי שאמרתי עצם העובדה שהבסיס המתמטי אינו קיים אצל הסטודנטים ומגבלות הזמן אינה מאפשרת להעביר זאת בדרך אחרת.
לכן לדעתי לקורס במתכונתו הנוכחית אין מקום.
במידה וכן משאירים את הקורס,לדעתי יש לצמצם את מספר הנושאים ולהעבירו לשנה ב' בלבד.
odedbetz
 
הודעות: 16
הצטרף: 13:16 15/10/2010

Re: התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

הודעהעל ידי dcohen » 21:52 05/01/2011

odedbetz כתב:שלום,
,ורוב הדברים מועברים בסגנון "אתם צריכים לסמוך עליי שזה ככה".


אני פשוט לא מסכים עם הטענה הזאת.
אם היית בהרצאות אתה יודע שביקשתי שיעצרו אותי אם אני מציג משהו ללא טיעון מלא לעומק.
כל הנושאים מסוכמים ואתה יכול לבדוק שאין שם שום "סמוך".

אין טעם לחזור על טענות בלתי נכונות שוב ושוב. זה לא רציני.

אני כמובן גם לא מסכים עם המסקנות שלך.
"מבוא לפסיקה מודרנית" כשמו כן הוא.
יש גם קורס רציני נגיד בתורת היחסות אבל זה לא בא במקום "המבוא".

גם "מכניקה אנליטית" לא מבטל את הנחיצות של "פיסיקה1",
וגם "פיסיקה1" לא מבטל את הנחיצות של 5נק"ז פיסיקה בתיכון.

כך שכל הארגומנט שלך מבוסס על חוסר הבנה של האופן שבו מלמדים פיסיקה.
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

הודעהעל ידי orlandm » 18:31 30/01/2011

שלום דורון,
אני אחלק את התייחסותי לקורס לכמה סעיפים:

1. שאלה - מה המתכונת שמתוכננת לשנה הבאה? האם הסטודנטים הולכים לכתוב את אותם סיכומים שאנחנו כתבנו מחדש, או שמא לכתוב על נושאים אחרים? או שאולי פשוט תהיה נוכחות חובה וציון עובר/לא עובר? אני פשוט חושב שאי אפשר באמת לתת עצות לשנה הבאה כשאנחנו לא יודעים מה המתכונת שבה הקורס יועבר.

2. מספר הנושאים - אני דווקא נהניתי בקורס (בערך מהתקופה שבאמת התחלתי להקשיב) ואני חושב שסה"כ הנושאים שנבחרו הם באמת מעניינים. גם לכתוב את העבודה היה מעניין. לדעתי יש מקום להורדה במספר הנושאים, כי להעביר 3 נושאים בשעה זה נראה לי קצת יותר מדי ונוצר רושם שבו אתה כל הזמן "רץ" כדי להספיק את החומר. אם, במקום זה, תתווסף עוד שעה, זה גם יכול להיות פתרון טוב.

3. תהליך כתיבת הסיכום - אני לא יודע אם זה ככה בכל/רוב הסיכומים, אבל יכול להיות שיש דרך לשפר את תהליך כתיבת הסיכום. בסיכום שאני כתבתי (פיזור קומפטון) נראה שאתה חיפשת צורה מאוד ספציפית של הדריווציה (לפי ההערות שכתבת לנו אחרי ההגשה הראשונה). אולי עדיף מלכתחילה שאם יש נושא שבו אתה רואה את הסיכום בצורה מסויימת, להזמין את התלמידים לשבת איתך ל-10 דקות לפני שהם כותבים את הסיכום בפעם הראשונה וכך ייחסך שלב ההערות הראשוני ושלב הכתיבה הראשוני (אנחנו, למשל, ממש החטאנו את הציפיה שלך מהסיכום בפעם הראשונה שהוא נכתב).

4. מקום הקורס במקום ההקדמה לקוונטים בפיסיקה 3 - אני לא יודע אם זה עדיין נכון, אבל כשדיברת על הקורס ציינת שיגאל מאיר הציע שהקורס יועבר במקום ההקדמה הקוונטית בפיסיקה 3. אני ממליץ להשאיר את ההקדמה הקוונטית בפיסיקה 3 (שני הקורסים יכולים לחיות ביחד) . סה"כ צורת הלימוד בפיסיקה 3 היתה שונה ויותר פרטנית מהקורס הזה, ונראה לי שזה חשוב. בפיסיקה 3 עברנו על הרבה פחות נושאים ביותר זמן.

5. זמן העברת הקורס - לדעתי את הקורס צריך להעביר בשנה ב'. התלמידים הרבה יותר מוכנים להבין את החומר, והידע הבסיסי שלהם (בתקווה) הוא מספיק בשביל הנושאים. לדוגמא, היתה הרצאה אחת בה הסברת על מספרים מרוכבים וייצוג של אוסילטור הרמוני בעזרת בערך ב-10 דקות. אני דיי בטוח שאם הייתי בשנה א' לא הייתי מבין שום דבר ממה שנאמר שם ולא הייתי מצליח להבין את זה. נכון שביקשת שנעצור אותך כשמשהו לא מובן, אבל אני מאמין שאם אנשים באמת היו עוצרים אותך כל הזמן על כל דבר שלא מובן, לא היינו מספיקים כלום. לכן, לדעתי, עדיף להעביר את הקורס בשנה ב'.

אני לא יודע אם מחזרתי פה דעות שהופיעו כבר בנושא (קראתי אותו פעם אחרונה לפני בערך 3 שבועות). אם כן, התנצלותי.

תודה,
מתן
אתה יודע שאתה חנון אם יש לך חתימה בפורום של המחלקה לפיסיקה.
orlandm
 
הודעות: 113
הצטרף: 13:43 26/11/2009

Re: התיחסות כללית לקורס (הדעה שלכם חשובה ומשפיעה)

הודעהעל ידי dcohen » 08:09 31/01/2011

שלום,

לגבי סעיפים (1) ו(2) - המלצתי בועדת הוראה או לבטל את הקורס בגלל העומס שהוא מטיל על המחזור או לנסות פעם נוספת במתכונת של שעתיים הרצאה עם מבחן ידע (לא מאתגר) בסוף הקורס על מנת להבטיח יחס רציני של סטודנטים. בינתיים לא הכרענו בנושא. דברים שתכתבו יכולים להשפיע. אני לא אחזור על העניין של הסיכומים - זו היתה הרפתקאה חד פעמית. יש משהו דומה בקורס מתקדם "נושאים נבחרים במכניקה קוונטית" שאני מעביר לתלמידי שנה ג.

לגבי סעיף (3) - כל אחד יכל לגשת אלי, ואכן נגשו אלי סטודנטים רבים. למעשה לא היה לי שום "אידאה פיקס" לגבי אפקט קומפטון. קראתי את מה שכתבתם, ופשוט לא השתכנעתי. אז הקדשתי לזה חצי שעה של מחשבה, ובסוף הגבתי בפורום. אני חושב שמה שיצא מאוד נחמד (קישור לסיכום שלכם) כך גם עם נושאים אחרים, לדוגמה האפקט הפוטואלקטרי (Photoelectric effect, a common fundamental error). מבחינתי זו היתה הרפתקאה לקרוא בעיניים חדשות (כשכבר יש לי פרספקטיבה על פיסיקה) את ההסברים שלכם שמשקפים את הצורה "המסורתית" שבה מציגים את הנושאים האלה בביה"ס תיכון או בפיסקה3. במקרים רבים הגעתי למסקנה שיש אספקטים מטעים או מוטעים בהצגה המסורתית (אפילו בנושא נדוש כמו האטום של בוהר: מה התנע הזויתי של מצב היסוד? (ראו הערה באדום בסיכום המתוקן שנמצא בקישור viewtopic.php?p=20804#p20804).

לגבי סעיפים (4) ו(5) - אני חולק על התפיסה הזו שאתה וסטודנטים אחרים חוזרים עליה שוב ושוב. אחזור בקצרה על התפיסה שבה אני מאמין. הדרך הפדגוגית שבה לדעתי אדם צריך ללמוד פיסיקה במהלך ביה"ס תיכון + אוניברסיטה היא:

שלב א - ברמה של פיסיקה תיכונית
* מכניקה
* חשמל
* מבוא לפיסיקה מודרנית

שלב ב - ברמה של שנה א
* מכניקה ("פיסיקה1")
* חשמל ("פיסיקה2")
* גלים ("פיסיקה3")
* מבוא למכניקה קוונטית ("קוונטים1")
* מבוא למכניקה סטטיסטית (קורסים בתרמו)

שלב ג - רמה מתקדמת
* מכניקה אנליטית
* חשמל אנליטי ("אלקטרודינמיקה")
* מכניקה קוונטית אנליטי ("קוונטים2" + "קוונטים3")
* מכניקה סטטיסטית (נחשב אצלנו קורס תואר שני)
* קורסי מבוא מתקדמים (חלקיקים, גרביטציה)

עד לפני שנה בגלל סיבות של מצב מערכת ההשכלה בארץ ואילוצי מערכת שעות באוניברסיטה "מבוא לפסיקה מודרנית" הוצמד כחטוטרת לקורס פיסיקה3 ולקומבינה הזו ניתן השם "פיסיקה3 מורחב". אם אתה רוצה לשם השוואה מה עשו בטכניון - שם החליטו שהפיסיקאים ילמדו קורס בשם "פיסיקה3ח" שהוא קורס שרות לחשמל. נדמה לי שבתקופות מסוימות הם אפילו מחקו את הקורס הזה מתכנית הלימודים המחייבת. את הנושא של גלים כיסו שם (בעבר) בקורס אופטיקה. לעניות דעתי התכנית שם תמיד היתה חלשה באספקט של גלים. בכל מקרה זה רק כדי להבהיר שמדובר בבעיה כרונית שלא רק אנחנו צריכים להתמודד איתה.

הפתרון האידיאלי למצב בשטח הוא לדעתי שהקורס "מבוא לפיסיקה מודרנית" בהיקף 2נק"ז ינתן בסמסטר ראשון ויכלול נושאים מסורתיים של ביה"ס תיכון (מה שלומדים היום בפיסיקה3 מורחב) + נושאים "מודרניים" נוספים באותה רמה מתמטית (כפי שניסיתי לעשות). הקורס פיסיקה1 ינתן בסמסטר2 ... הקורס קוונטים2 שחותם את התואר יהיה בסמסטר6. לגבי תכנית זו לא היה בינתיים קונצנזוס ולכן לעת עתה יש או את התכנית התלת שנתית הסטנדרטית, או את אופצית הפריסה על 4 שנים, בלי קורס מבוא לפסיקה מודרנית במתכונת ראויה.

הערה: אם אי פעם תתבצע רפורמה בתכנית הלימודים הסילבוס של הקורס בהיקף של 2נק"ז יכלול: נושאים שפעם נלמדו בתיכון למשל בספרים של לינדמן-ליפשיץ משנות ה70 (מתנדים, גלים, דופלר, יחסות פרטית, דה-ברולי, בוהר, פוטואלקטרי, קומפטון, רדיואקטיביות). נושאים נוספים באותה רמה מתמטית (שני סדקים, ספין, שטרלן-גרלך, EPR, יחסות כללית, חלקיקים) ונושאים מיוחדים (לדוגמה: הצפנה קוונטית, מיחשוב קוונטי).
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

הקודם

חזור אל מבוא לפיסיקה מודרנית

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron