הודעת פתיחה 2017

הודעת פתיחה 2017

הודעהעל ידי dcohen » 08:30 16/11/2011

שלום,

אתר הקורס הוא

http://physweb.bgu.ac.il/COURSES/ModernPhysCohen

הוא כולל
* מדיניות קורס
* מידע אדמינסטרטיבי
* קישורים לסיכומי הרצאות
* קישור להרצאות המוקלטות
* קישור לפורום זה

פניות אלי בנושאים לא אישיים - נא השתמשו בבקשה בפורום.

מבחן:
שימו לב שבסוף הקורס תהיה בחינה, לבדוק שלא נרדמתם...
מטרת הבחינה היא לא לאתגר את האינטיליגנציה, אלא לודא הבנה פסיבית בלבד.
יהיו כ-5 שאלות, חלקן "אמריקאיות", והשאר דורשות תשובה של 2-3 שורות.
לא תידרש שום עבודה אלגברית.
אפשר להביא למבחן דף בגודל A4 שעליו תוכלו לרשום כל מה שאתם רוצים.
המבחן מתבסס אך ורק על החומר שהועבר בהרצאות, ואשר מתועד בתקצירי ההרצאה.

בברכה, דורון
dcohen
 
הודעות: 2032
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

שאלות מבחן לדוגמה

הודעהעל ידי dcohen » 10:06 10/03/2013

איזה מן שאלות תופענה במבחן:
לא תופענה שאלות שמזמינות "מריחה" לדוגמה: "האפקט הפוטואלקטרי - צייר סכימה של הניסוי , מה נמדד בניסוי ? ומה המסקנות של הניסוי לגבי האופי הגלי/חלקיקי של האור". ברור ששאלה כזאת אינה מתאימה לבחינה בפיסיקה. אולי היא מתאימה לבחינה בספרות, או לבחינה בקורס של "הוראת המדעים" או אולי לראיון עבודה. היא מזמינה "דיקלום" של פרטים ואחר כך "התמקחות" על הניקוד שנותן המרצה (האם התשובה היתה "לטעמו" או לא).
שאלה טובה היא כזאת שעל התשובה עליה אפשר להגיד "נכון או לא נכון". עוד כלל אצבע מועיל - צריך להיות אפשרי לכתוב את התשובה בשתי שורות. שאלת בחינה בקורס צריכה להיות ברורה, לא נפתלת, לא מתחכמת, לא קשה מדי, לא דורשת חישובים, אבל גם לא טריוויאלית.

דוגמאות לשאלות גרועות:
רשום את נוסחת קומפטון.
רשום מה זה מצב סינגלט.
רשום את משוואות פרידמן.
כמה אלקטרונים יש לאטום החמצן.
הסבר איך פועל מחשב קוונטי...

דוגמא א' לשאלה טובה:
מצבי קיטוב אורתוגונליים של אלקטרון:
(א) קיטוב בכיוון ציר X לעומת קיטוב בכיוון ציר Y
(ב) קיטוב בכיוון ציר Y לעומת קיטוב בכיוון ציר Y-
(ג) קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל במינוס לעומת קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל בפלוס
(ד) פונקצית גל מרחבית בכיוון UP לעומת פונקצית גל מרחבית בכיוון DOWN
מה האפשרות הרלונטית הנכונה?

דוגמא ב' לשאלה טובה:
חלקיק בעל מסה m משוגר דרך שני סדקים שהמרחק ביניהם d.
מתקבלת תמונת התאבכות על המסך.
המרחק הזויתי בין פסי ההתאבכות הוא theta.
מה היתה מהירות החלקיק?
dcohen
 
הודעות: 2032
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

מדוע אין תרגולים

הודעהעל ידי dcohen » 06:53 06/08/2013

הקורס לא כולל תרגולים. המבחן לא כולל שאלות שדורשות מיומנות טכנית.
המבחן בודק אך ורק הבנה של החומר באמצעות שאלות שרמת הקושי הטכנית שלהם היא אפס.
המרצה עושה כל מה שביכולתו כדי למנוע היווצרות מאגר של שאלות שעליהן אפשר "להתאמן".

הסבר של הרציונל

נקח לדוגמה מה שנקרא מבחני IQ. המטרה שלהם לאבחן IQ.
ברור שאפשר ליצור מאגר של מבחני IQ, ולהתאמן על מבחני IQ.
אבל מרגע שזה קורה המבחנים האלה כבר לא בודקים IQ אלא מיומנות (נרכשת) של פתרון שאלות ממוחזרות.

ברור לי שסטודנטים אוהבים מבחנים שבהם הם יכולים "לדקלם" חומר ממוחזר, או להוכיח מיומנות בפתרון שאלות שאותם הם "לעסו" בוריאציות שונות במהלך מרתונים. אבל סוג כזה של מבחנים לא בודק את ההבנה של החומר. הדרך היחידה להגיע להבנה של החומר זה לחשוב בצורה ביקורתית על מה שאתם קוראים או שומעים, להגיע להרצאות, להתווכח עם המרצה, לשאול שאלות... כדוגמה לסוג האינטראקציה הרצויה אני מביא את ההתכתבות לגבי התשובה לשאלה "איך מודדים מסה" בעקבות מועד ב. viewtopic.php?f=136&t=11952
dcohen
 
הודעות: 2032
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

כיצד להצליח במבחן

הודעהעל ידי dcohen » 15:23 22/10/2016

רב הסטודנטים מקבלים בקורס ציונים מאוד נמוכים. בסמסטר האחרון היה סטודנט שנכשל במועד א וקיבל את הציון הגבוה ביותר בקורס במועד ב (כמעט 100). ביקשתי ממנו להסביר - לתת טיפ לסטודנטים של המחזור הבא. אני מצטט קטעים מהמכתב שהוא כתב.

לקראת מועד ב׳ שמעתי שוב את ההרצאות המוקלטות ואני חושב שהשיטה שעזרה לי הכי הרבה להצליח היא שסיכמתי את כל השיעורים במילים שלי (בשפה הכי פשוטה שיש), שמעתי שוב ושוב נושאים שלא היו מובנים לי וניסיתי לפתור את כל התרגילים המתמטיים בעצמי. היות ואתה פותר בכיתה את התרגילים במהירות ולעיתים לא מתעכב על הגדרות בסיסיות הייתי צריך ״להנדס לאחור״ את רוב התרגילים בכדי להבין לעומק את העקרונות (היות ורוב הקורס מבוסס על מתמטיקה ואין בו תרגול אני חושב שהתרגול העצמי הזה עזר לי מאוד - במיוחד בכל הקשור למשוואות של סופרפוזיציה). בנוסף לעיתים נעזרתי במקורות מידע חיצוניים (ויקיפדיה וסרטונים ביוטיוב) להבנה לעומק של ניסויים/תופעות שלא היו ברורים לי. הצורך במקורות החיצוניים נבע ממקרים בודדים בהם לא הבנתי את השורה התחתונה של תופעה או אפקט מסוים שהרגשתי שבשיעור יותר נגענו בהם מהכיוון המתמטי ולא מהכיוון התיאורתי.


אני חושב שבמהלך הסמסטר שלטתי בחומר רק מבחינה קונספטואלית, כלומר הבנה בסיסית של העקרונות או המושגים בעוד שלקראת הלמידה למבחן הבנתי לעומק גם את הדרך בה הגיעו לדברים ואפילו את החישוב שאפשר לעשות בכדי להגיע לעקרון. (אני מקווה שמובן לך למה התכוונתי) אני חושב שהחומר עצמו לא ברמת קושי גבוהה מאוד, אך היות והוא מועבר בצורה מאוד מתמטית הוא יותר מופשט ומסובך להבנה (לפחות בפעם הראשונה במהלך השיעור).
dcohen
 
הודעות: 2032
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

שאלות מבחן לדוגמה

הודעהעל ידי dcohen » 15:24 22/10/2016

איזה מן שאלות תופענה במבחן:
לא תופענה שאלות שמזמינות "מריחה" לדוגמה: "האפקט הפוטואלקטרי - צייר סכימה של הניסוי , מה נמדד בניסוי ? ומה המסקנות של הניסוי לגבי האופי הגלי/חלקיקי של האור". ברור ששאלה כזאת אינה מתאימה לבחינה בפיסיקה. אולי היא מתאימה לבחינה בספרות, או לבחינה בקורס של "הוראת המדעים" או אולי לראיון עבודה. היא מזמינה "דיקלום" של פרטים ואחר כך "התמקחות" על הניקוד שנותן המרצה (האם התשובה היתה "לטעמו" או לא).
שאלה טובה היא כזאת שעל התשובה עליה אפשר להגיד "נכון או לא נכון". עוד כלל אצבע מועיל - צריך להיות אפשרי לכתוב את התשובה בשתי שורות. שאלת בחינה בקורס צריכה להיות ברורה, לא נפתלת, לא מתחכמת, לא קשה מדי, לא דורשת חישובים, אבל גם לא טריוויאלית.

דוגמאות לשאלות גרועות:
רשום את נוסחת קומפטון.
רשום מה זה מצב סינגלט.
רשום את משוואות פרידמן.
כמה אלקטרונים יש לאטום החמצן.
הסבר איך פועל מחשב קוונטי...

דוגמא א' לשאלה טובה:
מצבי קיטוב אורתוגונליים של אלקטרון:
(א) קיטוב בכיוון ציר X לעומת קיטוב בכיוון ציר Y
(ב) קיטוב בכיוון ציר Y לעומת קיטוב בכיוון ציר Y-
(ג) קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל במינוס לעומת קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל בפלוס
(ד) פונקצית גל מרחבית בכיוון UP לעומת פונקצית גל מרחבית בכיוון DOWN
מה האפשרות הרלונטית הנכונה?

דוגמא ב' לשאלה טובה:
חלקיק בעל מסה m משוגר דרך שני סדקים שהמרחק ביניהם d.
מתקבלת תמונת התאבכות על המסך.
המרחק הזויתי בין פסי ההתאבכות הוא theta.
מה היתה מהירות החלקיק?
dcohen
 
הודעות: 2032
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310


חזור אל מבוא לפיסיקה מודרנית

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד