מבחן מועד א - תוצאות

מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי dcohen » 10:04 27/01/2012

שלום,

המבחן נבדק. תוצאות ימסרו למזכירות ביום שני.

במבחן היו 6 שאלות.
שיטת חישוב הציון = 40 נקודות בחינם + 10 נקודות לכל שאלה
זה אומר שמי שלא פתר שום שאלה קיבל 40.

התוצאות מאכזבות:
רוב הציונים הם בתחום 60-80,
שני הציונים המובילים הם 90, 93
יש 8 נכשלים

לגבי ערעורים - להזכירכם -
יש איסור על עירעור מיקוח.
בסיס לערעור =
התשובה הנכונה רשומה באופן מפורש ולא ניתן עליה ניקוד
או היתה טעות בחישוב סה"כ הנקודות

התשובות שאותם ציפיתי לקבל היו:

(1)
lambda = 2pi / Ft
זו השאלה היחידה שבה רובכם עניתם נכון.

(2)
לפי בוהר התנע הזויתי בשתי הרמות הראשונות הוא 1 ו-2
לפי המכניקה הקוונטית הערך המינימלי הוא אפס בשתי הרמות (אורביטל כדורי).
שאלה ברמת ביה"ס תיכון. התשובות שלכם היו מוזרות...

(3) חלקיק לא יכול להיות במקום מסוים עם תנע מסוים (עקרון אי הודאות).
רבים חשבו שחלקיק קוונטי לא יכול להיות בסוספרפוזיציה של שתי מהירויות שונות

(4)
תשובה ב' Y, -Y היא נכונה -
זו דוגמה לכיווני קיטוב מנוגדים 180 מעלות
רבים העדיפו את תשובת הג'יבריש

(5)
קומפטון קלאסי - שינוי אורך הגל יהיה תלוי באנרגית הפולס האלקטרומגנטי (דופלר)
קומפטון קוונטי - שינוי אורך הגל הוא מסוים - לכל הפולסים ("הפוטונים") יש אותה אנרגיה
כמעט כולכם טעיתם

(6)
יש למדוד את רגיסטר הבקרה.
המשמעות של המספר הנמדד = התדר של הפונקציה.

למרות התוצאות העגומות אני מקווה שנהנתם מהקורס ושמשהו בכל זאת נקלט.

בברכה, דורון

נ.ב. תגובות על הקורס יתקבלו בברכה (אפשר להגיב בשירשור זה)
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי navatm » 10:32 27/01/2012

דורון שלום,

הקורס מעניין ומרחיב את הדעת. חשוב מאוד לחבר אותנו לפיסיקה שמעבר לזו מקבלים בסמסטר א'. ככה מגדילים את התאבון להמשך.
מצד אחד הקורס סוקר מגוון נושאים - מצד שני לא נכנסנו לעומק שום נושא.

בקורס הזה, כמו בכל קורס, חייב סטודנט להתמודד עם שאלות על-מנת להפנים את החומר ולוודא הבנה.
למעשה, בקורס הזה, יש חשיבות גדולה במיוחד לתת לסטודנטים להתמודד עם החומר בשביל לדעת לאיזו רמה הם נדרשים.
מאחר ואפשר להתעמק בנושאי הפיסיקה המודרנית בלי-סוף, חייבים להגדיר את גבולות הקורס.
הדרך לעשות את זה היא להגדיר: מה נדרש הסטודנט לדעת במבחן הגמר?

אני חושב שכדאי להכין מאגר שאלות עבור הסטודנטים בשנים הבאות (או אפילו הנבחנים של מועד ב') על-מנת שיכולו להרגיש אם הם מבינים את החומר ברמה מספקת.
ה-PDF המסכם וההרצאות המוקלטות הם אמצעים מצויינים לחזור על החומר.

תודה!
navatm
 
הודעות: 72
הצטרף: 11:48 24/12/2011

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי roisol » 12:28 27/01/2012

הי פרופסור כהן,

זאת דעתי, מקווה שהיא תוכל לתרום:

הידע העיקרי שיצאתי איתו מהקורס הוא שתיאור קלאסי לא מספיק לתיאור העולם, ולמרות שאנחנו לא פוגשים את זה ביום-יום- סופרפוזיציה/מצב חתול/ וכו' אכן מתקיימים.
בנוסף, למדנו מספר (מצומצם של) דוגמאות לכך ברמה בסיסית מאד, (אני מעריך שזה מה שהתכונת שאמרת "רמה של בי"ס תיכון"), אני לא יודע להסיק מהן מסקנות לדברים ששונים אפילו בקצת מהדבר המדויק אותו למדנו. זאת לא ביקורת- להבנתי, זאת גם היתה מטרת הקורס, להקנות לנו מושגי יסוד, חלקם אפילו ברמת הטריויה, ללא דרישה של שימוש אקטיבי בידע.

יותר ספציפי לקביעת הציון בקורס- אני ציפיתי (אני מצטרף לnavatm שמאגר שאלות היה יכול לעזור) שהשאלות יהיו כלליות יותר (למשל, לא איזה רגיסטר בודקים במחשב הקוואנטי, אלא איך עובד מחשב קוואנטי, ומה קפיצת המדרגה שהוא מאפשר לנו).
כמובן שהאמירה שהשאלות היו קלות- נכונה. לא למדנו שום דבר שתלמיד ממוצע בכיתה ח' לא יכול להבין. אני חושב שבקורס שהמטרה שלו היא כמו שהזכרתי למעלה (אם אני טועה- אז אולי היתה בעיה באיך שזה הוצג לנו, או בהבנה שלי)- לא בטוח שמבחן מצומצם יודע לשקף (אולי מבחן עם 50 שאלות, היה מייצג יותר). כמו שאמרת- מי שלא יצליח אחרי 10 דקות- כנראה לא יצליח בכלל. אנחנו לא ברמה שאנחנו יודעים להסיק את התשובה.
אני חושב שאם הציון היה נקבע ע"פ עבודה (למשל כל אחד מתעמק יותר בנושא ספציפי)- כולם היו יוצאים מורווחים.

לדוג'- אותי לא הפתיע בכלל הטעות הנפוצה על כיווני הקיטוב המנוגדים. כולנו יודעים שלאקלטרון בניגוד לפוטון, האורתו' היא 180. אבל עדיין לא ברור לי מה ההבדל בין Y לY-, וZ ו(Z כפול 1-), ותשובת הג'יבריש. ידעתי לצטט את האורת' 180, לא מעבר לזה

ברמה כללית יותר- אני חושב שהקורס כן מוצלח, ומקומו כן בסימסטר א' (כולנו באים ללמוד פיזיקה, וסימסטר א' מוצף כמעט ורק בקורסי מתמטיקה, אז נחמד ללמוד, אפילו ברמה בסיסית, קצת פיזיקה).

מקווה שזה מועיל,
שבת שלום
roisol
 
הודעות: 44
הצטרף: 02:21 15/01/2012

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי aikawax » 17:09 27/01/2012

דורון שלום , קודם כל תודה על זה שבדקת את המבחנים כ"כ מהר.
אמרת שהסיבה שהקורס הזה נבנה זה בשביל לגרום לסטודנטים שנה א' לרצות להמשיך ללמוד פיזיקה , לדעתי , הקורס לא מעניין , לא רק שהוא לא מעניין הוא לא עוזר בכלל ואם כבר , בשבילי לפחות הוא רק עשה את ההפך , אולי הרעיון להעביר קורס ברמת טריוויה של פיזיקה מודרנית באמת טוב , אבל לא בדרך שהוא התנהל הסמסטר.
בקיצור , הקורס הזה חסר משמעות לתואר שלנו והוא לא משיג את מה שהוא נבנה בשבילו , אני מניח שאיפשהו עוד שנתיים אני באמת ידע מה זה אפקט קומפטון בצורה טובה , ודוגרי יצא לי לראות את השרשור משנה שעברה של מה שקרה אחרי המבחן בפיזיקה 1 , שהיה 90 אחוז נכשלים והאשמה נפלה ברובה על הסטונדטים , וכנראה שהצדק באמת היה איתכם , אבל הפעם זה מבחן ברמה של תיכון , אפילו פחות , כנראה שלא היה תיאום ציפיות נכון בנוגע למבחן הזה , סתם כאב לראש לעשות מועד ב' עכשיו בתחילת סמסטר הבא
aikawax
 
הודעות: 51
הצטרף: 13:52 09/12/2011

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי dcohen » 18:28 27/01/2012

aikawax כתב:הקורס הזה חסר משמעות לתואר שלנו והוא לא משיג את מה שהוא נבנה בשבילו , אני מניח שאיפשהו עוד שנתיים אני באמת ידע מה זה אפקט קומפטון בצורה טובה


רק קח בחשבון את העובדות הבאות:
(א) הקורס הוא כן חלק מהתואר.
(ב) גם אם הוא לא השיג את המטרה "השיווקית" ולא הלהיב אותך - יש לו גם מטרה פדגודית שאני מקווה כן הושגה.
(ג) מודל קומפטון זה חומר של תיכון / שנה א / לא תחזור לנושא הזה בשנים הבאות.
(ד) גם נושאים אחרים (בוהר, פוטואלקטרי) - כנ"ל - לא יופיעו בשום קורס עתידי.
(ה) הנושאים הנוספים (לדוגמה "הצפנה קוונטית") - לא מהווים חלק אינטגרלי מהתואר (בניגוד לקומפטון).

אני רוצה להדגיש: אין שום "העמקה" מעבר לפינה.
מי שלא הבין את מודל בוהר - יש לו בעיה.
כנ"ל לגבי מה זה קיטוב של אלקטרון.
אגב, גם לא ברור לי איזה "עומק" צריך בשביל להבין שקיטוב בכיוון ציר Y וקיטוב בכיוון Y- זה 180 מעלות.
מאידך, ברור שאפשר עצמאית ללמוד את החומר שוב בעתיד, או בחופש הגדול...
החומר נמצא באתר.

בתשובה לתגובה קודמת - היקף החומר ומה צריך לדעת מוגדרים היטב.
עשיתי מאמץ מיוחד לסכם (באתר) את כל החומר שאתם הייתם אמורים לדעת.
קשה לי להבין מה אפשר לצפות מעבר לכך...

לגבי שאלות לדוגמה - אני לא חושב שזה דרוש - הרי המבחן בדק הבנה פסיבית בלבד - לא נדרש תירגול.
אם אתם באמת חושבים שזה כל כך קל לחבר שאלות - אז הנה אתגר -
כל מי שיתרום בשירשור זה שאלה שאני אחשיב "טובה"
ז"א בסגנון של שאלות הבחינה (ברורה, לא קשה מדי, לא דורשת חישובים, אבל גם לא טריוויאלית)
יקבל (על כל שאלה כזו) שתי נקודות בונוס.

הנושא פוצל: ראה שירשור מקביל "שאלות לדוגמה".

לצורך קרדיט - יש להזדהות בשם מלא.
תוקף המבצע - עד תום תקופת העירעורים - אחר כך אי אפשר לשנות ציון.
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי kazakov » 02:19 28/01/2012

שלום דורון,

לפי הבנתי מטרת הקורס היא לחבר את הסטודנטים לעולם הפיסיקה העכשווי באופן כזה שיגביר את המוטיבציה שלהם לסיים את התואר. מכאן, שההוכחה היחידה להצלחתו / כישלונו של הקורס היא בדעה של הסטודנטים עליו ועל תכניו - וזו, מתוך רושם אישי שלי, אינה טובה, וחבל. הקורס מועבר בצורה טכנית ומונוטונית מדי. כתיבה על לוח היא לא דרך מלהיבה במיוחד להעברת חומר.. בנוסף החומר אינו מובן לרוב הסטודנטים וכך הם מתקשים להתחבר לנעשה בכיתה. הצעות לשיפור :
- הבאת חוקרים מהאוניברסיטה או מחוצה לה שיעבירו הרצאה על תחום המחקר שלהם.
- שילוב הרצאות של מאסטרנטים / סטונדטים לתואר שני שיסבירו על תחומי המחקר שלהם. אוכלוסיה זו קרובה יותר לגיל הסטודנטים ולכן תוכל להתחבר אליה יותר בקלות.
- ביצוע ניסויים בכיתה / במעבדה, על ידי המרצה / הסטודנטים.
- ביצוע סיור במעבדות האוניברסיטה וקבלת הדגמה מהחוקרים כיצד מתבצע המחקר שלהם.
- דגש על נושאים מגוונים מכלל תחומי המחקר הפיסיקלי העכשווי.
- בפקולטה לחקלאות ברחובות (של האוניברסיטה העברית) ישנו קורס דומה (במסגרת לימודי ביוטכנולוגיה) והוא זוכה לאהדה בקרב הסטודנטים. שווה לברר מה השיטות שלהם..
kazakov
 
הודעות: 62
הצטרף: 11:55 18/01/2012

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי dcohen » 07:45 28/01/2012

kazakov כתב:שלום דורון,

לפי הבנתי מטרת הקורס היא לחבר את הסטודנטים לעולם הפיסיקה העכשווי באופן כזה שיגביר את המוטיבציה שלהם לסיים את התואר. מכאן, שההוכחה היחידה להצלחתו / כישלונו של הקורס היא בדעה של הסטודנטים עליו ועל תכניו - וזו, מתוך רושם אישי שלי, אינה טובה, וחבל. הקורס מועבר בצורה טכנית ומונוטונית מדי. כתיבה על לוח היא לא דרך מלהיבה במיוחד להעברת חומר.


א. המטרה של הקורס היא לא רק להלהיב אלא גם ללמד.
ב. לא היתה כתיבה על לוח. הכתיבה היתה על טבלט. האם אתה בכלל שייך לקורס?
ג. כתיבה (על לוח או טבלט) נחשבת לצורת ההוראה הטובה ביותר - להבדיל משימוש במצגת.
ד. היו סטודנטים שאמרו לי בעל פה שהם דוקא כן נהנו מההרצאות
ה. היה בהרצאות אפילו שומע חופשי מהמחלקה לספרות... אני חושב שהוא החסיר רק הרצאה אחת.
ו. נחכה לסקר הסטודנטים. אני אפרסם את התוצאות

מה שאני רואה בשירשור כרגע זה כנראה תיסכול שנובע מחוסר הצלחה בבחינה ולדעתי זה לא מייצג.
אני מניח שגם אחרי הבחינה בפיסיקה1 נזכה כרגיל "להדרכה" כיצד עלינו (המרצים) לתקן את ההוראה במחלקה.
הריטואל הזה די מוכר, וכידוע סטודנטים של שנה שלישית / תואר שני, ברטרוספקטיבה, מאמצים את עמדת הסגל האקדמי...
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי kazakov » 11:53 28/01/2012

למען האמת אני לא ניגשתי לבחינה כי לא התאפשר לי. אז לא נצבר אצלי שום תסכול..
אני חושב שכדאי להבין שגם לנו הסטודנטים יש רצון שהקורס יהיה מעניין ומועיל - בשביל זה באנו ללמוד פיזיקה. מטרתנו בביקורת אינה לקבל פקטור או משהו בסגנון, אלא לבטא את דעתנו למען שיפור הקורס בהמשך. אני מדגיש - הביקורת איננה אישית ווזוהי איננה אמורה להיות התנגחות - מטרתה היא שיפור ההוראה במחלקה. בכל קורס, ובמיוחד בקורס כזה שמבחנו העיקרי הוא בדעת הסטודנטים עליו, ראוי להקשיב לעמדת הסטודנטים ולא לבטלה כלאחר יד.

יום טוב
kazakov
 
הודעות: 62
הצטרף: 11:55 18/01/2012

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי dcohen » 12:09 28/01/2012

kazakov כתב: לבטא את דעתנו


נא להתבטא בגוף ראשון.
הבנתי שאתה לא נהנית מההרצאות.
נחכה ונראה מה יגיד סקר הסטודנטים.

אני מודה שאם התוצאות יהיו גרועות - זו תהיה אכזבה גדולה בשבילי.

לגבי ביקורת, פרט להבעת הדעה (השלילית) שלך, הנקודת שהועלו על ידי חבריך הן:
1. הצורך בכך שתהיינה "שאלות דוגמה למבחן"
2. טענה "רק בשנה שלישית אפשר להבין את קומפטון"
3. טענה לא ברורה לגבי היכולת להבין לעומק "מה זה 180 מעלות"

הנקודה הראשונה ("שאלות דוגמה למבחן")
גם אם אני חושב שהיא לא משמעותית - זכתה לטיפול.
הפעלתי אתכם כדי שתספקו שאלות לדוגמה למחזור הבא...
וגם אחזור על נוהל זה בשנה הבאה תוך כדי הסמסטר.

עם שתי הנקודות האחרות, בראיה אקדמית, אני לא מסכים. :)
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי annaka » 16:50 28/01/2012

דורון שלום,

איני מגיבה לגבי תוכנו של הקורס ולצורה שבה הוא מועבר (מלבד כך שאומר שאני מסכימה מאוד עם התגובה הראשונה בשרשור).
פשוט אני חייבת להגיב ולומר, שאני מרגישה שהייתה הנמכת ציפיות (שאינה מוצדקת) לגבי המבחן וזו שורש הבעיה לדעתי. אמרת כמה וכמה הפעמים, שהמבחן אינו קשה, והוא כולל שאלות ברמה של "לבדוק את ההקשבה והנוכחות בשיעורים או לפחות שקראנו את החומר", הרי הוא לא נועד להכשיל אותנו, לא קיבלנו מיקוד כללי כלשהו מעבר לכך. לכן ציפיתי לשאלות כלליות וטריוויאליות שיבחנו את ההקשבה, (דוגמת יתרון מחשב קוונטי על פני מחשב רגיל, עקרונות שלמדנו, תיאור ניסויים..),הייתי והקשבתי בכל השיעורים אז למדתי בהתאם. והמבחן לא היה כזה!! אני מסכימה אתך- המבחן באמת לא היה קשה, אבל הוא לא תאם את הציפיות ואת מה שאמרת לגביו (אני חושבת שהוא היה מעבר ל"בחינת הקשבה" כי הוא כלל שאלות יותר ספציפיות בתוך החומר). ולכן למרות שכולנו הכנו "דף נוסחאות" והתכוננו, רובנו כשלנו כי לא ידענו איך להתייחס למבחן וכנראה גם לא למדנו נכון.

אני תומכת ברעיון של הכנת מאגר שאלות ברמת המבחן!! יעזור מאוד בהכנה וגם בתיאום הציפיות. אמנם אני לא בטוחה שזה רעיון טוב שאנחנו נציע אותם (אלא אם כן זו באמת הרמה ואתה תשתמש בהן. כי אם לא, שוב תהיה בעיה של הכנה לא נכונה).

אני חושבת (ומקווה) שמי שיבחר לגשת למועד ב', יזכה להצלחה רבה יותר (וכך גם נוכל לדעת האם יש צדק בדברינו או שזו סתם מרמור מהמבחן).
אני נורא מצטערת שלא הצעתי שום דבר חדש, אני גם מרגישה שהתגובה שלי לא יעילה כ"כ, פשוט היה לי חשוב להדגיש את מה שנאמר קודם לכן. בשורה התחתונה- המבחן לא היה קשה, לא ציפינו לו ולא למדנו נכון ובהתאם.

תודה על ההזדמנות להגיב!
annaka
 
הודעות: 10
הצטרף: 20:53 28/12/2011

Re: מבחן מועד א - תוצאות

הודעהעל ידי dcohen » 17:23 28/01/2012

אני מניח שלא צריך לעשות מהמבחן עניין גדול.
מדובר בקורס של נקודה אחת. המטרה היחידה של המבחן
היא לגרום מוטיבציה לעבור על החומר ולהבין אותו.
אין לי מושג אם מטרה זו הושגה - האם סטודנטים עברו
על החומר וניסו להבין אותו או חשבו כפי שאת אומרת
שהכל יהיה ברמת טריוויה.

כנראה שהאבחנה שניסיתי להעביר לגבי 3 רמות ידע לא "עברה".
אני מצטט מהאתר:

מבחינת רמת שליטה של הסטודנטים בחומר, היעד הוא הבנה ביקורתית ברמה "פסיבית". המרצה מנסה להימנע ממתכונת של הרצאות פופולריות שטחיות שמבוססות על הצגה לא ביקורתית של החומר ברמת "טריוויה". מאידך אין תירגולים: הקורס לא מחליף את קורסי הליבה שבהם נדרשת שליטה בחומר ברמה "אקטיבית".


אני עדיין משוכנע שהמבחן היה מאוד קל.
למעשה אני אפילו מתבייש לשים אותו כאן באתר כדי לא לגרום פדיחה.
הרי כל אחד בארץ יכול להכנס ולראות על מה אנחנו מדברים...

אז כיוון שהשאלה על הקיטוב היתה בפוקוס של תלונות אני מצטט אותה.
אני מוכרח להודות שעדיין איני מסוגל להבין איך אפשר לטעות בה
אחרי שחצי סמסטר אנו מדברים על מצבי קיטוב של אלקטרון

דוגמה למצבי קיטוב אורתוגונליים של אלקטרון:
(א) קיטוב בכיוון ציר X לעומת קיטוב בכיוון ציר Y
(ב) קיטוב בכיוון ציר Y לעומת קיטוב בכיוון ציר Y-
(ג) קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל במינוס לעומת קיטוב בכיוון ציר Z מוכפל בפלוס
(ד) פונקצית גל מרחבית בכיוון UP לעומת פונקצית גל מרחבית בכיוון DOWN
מה התשובה הנכונה?


אגב - לכל מי שתמהו -
ברור לכל מי שמבין את החומר ש 180 זה אורתוגונלי. לכן ב תשובה נכונה.
לכן אין שום צורך להתחבט "למה התכוון המשורר" באופציות ג, או ד.
לגבי א - לשמחתי היה ברור לכולם (פרט לסטודנט אחד) שזה לא נכון.
אפשרות ד היא פשוט ג'יבריש. למה לסמן ג'יבריש בתור האפשרות הנכונה
אם אתם יודעים ש-ב' (180 מעלות) זו האפשרות הנכונה? למעלה מהבנתי!
לגבי אפשרות ג - אם אתם תמהים האם גם זה סוג של ג'יבריש -
אז למעשה לא. אני מניח שציינתי במספר הרצאות, מספר פעמים,
שאם מכפילים מצב קוונטי ב"מינוס" זה עדיין מייצג את אותו מצב פיסיקלי.
בכל מקרה - גם אם מישהו שכח, זה לא מפריע לזהות את
אפשרות ב' בתור האופציה הנכונה ולקבל את מלוא הנקודות.

אפשר לעשות גם פוסט-מורטום לשאר השאלות.
לדעתי כולן קלות באותה מידה ולא דורשות "הבנה אקטיבית".
לגבי הבנה אקטיבית (שדורשת תירגול) - אני מאחל לכם הצלחה בפיסיקה1.
dcohen
 
הודעות: 2027
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310


חזור אל מבוא לפיסיקה מודרנית

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron