הסיבה לשביתה שבאופק

הודעות על כנסים, חדשות בארץ ובעולם, ופרטי מידע אחרים, בתנאי שהם בעלי הקשר אקדמי או אוניברסיטאי.

הודעהעל ידי dcohen » 17:41 17/01/2008

כתבת ynet על עמדת הדיקנים,
והדיקן שלנו בפרט...

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3495528,00.html


!
dcohen
 
הודעות: 2065
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

הודעהעל ידי dcohen » 11:47 24/01/2008

פרספקטיבה על שביתת המרצים:

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/947744.html

קשה שלא לחוש בחמיצות הפנים ב"הארץ" ו-TheMarker עם סיום שביתת הסגל האקדמי הבכיר. אחרי הכל, הם לא זכו לראות את שבירת והשפלת הסגל האקדמי על ידי האוצר.

במשך חודשים הציג העיתון את הסגל האקדמי כציבור מתנשא ומפונק, המקבל משכורות עתק תמורת עבודה מועטה, מנהל מאבק אנוכי לתוספת שכר בלתי מוצדקת על גבם של הסטודנטים ועל חשבון הסגל הזוטר המקופח. עם סיום השביתה שנתארכה הרבה מעבר לנדרש, גם בגלל הכפשות "הארץ", כדאי להבהיר כמה עובדות:

1. המרצים הבכירים לא נאבקו על תוספת שכר, אלא על תיקון שחיקת שכר ביחס לעמיתיהם במשק שנגרמה במכוון על ידי האוצר, שנמנע עד היום מהסכמה על מנגנון הוגן שימנע שחיקה כזאת. המרצים לא דרשו תוספת שכר, אלא תיקון שאחרים במשק כבר קיבלו מזמן.

2. המאבק הלגיטימי היחידי שאפשר היה לקבל עליו הגנה משפטית מחוקי העבודה במדינה, כפי שאכן הוכח בבית הדין לעבודה, הוא מאבק שכר כלכלי. ברור לכל מי שמבין את דיני העבודה שרק כך ניתן היה לנהל מאבק על דמותה ומעמדה של האקדמיה. זה לא הפריע לעיתון לטעון שהסגל נאבק "רק על שכרו".

3. למרות שהסגל הבכיר ויתר על מנגנון מניעת השחיקה שהוצע לו על ידי האוצר, בגלל שההצעה לא כללה את המרצים הצעירים (שכיום הם עדיין סגל הזוטר או "מוחות בורחים"), הוא עדיין מוצג ב"הארץ" כאילו "דאג רק לעצמו" ולא לעתידה של האקדמיה.

4. לכל מי שעיניו בראשו ברור היה שברקע למאבק עומד ניסיון להשפיל עד עפר את בכירי המדענים בישראל, כדי שאפשר יהיה לכפות עליהם רפורמות כלכליות המתאימות לתאגיד כלכלי, אך בוודאי שלא למוסדות אקדמיים מוצלחים ההופכים כסף לידע, המבוססים על ניהול ובקרה פנימיים הנעשים בעיקר בהתנדבות על ידי הסגל הבכיר.

5. הסגל הזוטר אותו מסית העיתון נגד מוריו ומנחיו מהסגל הבכיר הוא הנפגע הראשי מהקיצוצים שעשה האוצר בתקציב האקדמיה, ושכרו משולם כיום בעיקר מתקציבי המחקר המידלדלים של הסגל הבכיר.

6. העיתון גם נמנע מלהזכיר שכדי להתקדם ממעמד של דוקטורנט לדרגת פרופ' נדרשים כ-20 שנה של עבודה מדעית תחרותית המחייבת התמודדות בלתי פוסקת עם מיטב החוקרים בעולם על כל מאמר ועל כל מענק מחקר.

7. פרופ' הוא גם מנהל מעבדה או קבוצת מחקר, תפקיד המחייב שילוב של יכולות ניהול, גיוס כספים, מחקר וכתיבה, הנחיה אישית של חוקרים צעירים והוראה כמרצה. בכל הממדים האלה הוא נבחן בקפדנות בכל הליך קידום ונדרש לגלות בהם מנהיגות ברמה בינלאומית.

8. ההישג העיקרי של שביתת המדענים הבכירים הוא בכך שמעתה יחשבו באוצר פעמיים לפני שינסו לכפות עליהם רפורמות, שיבינו שהאוניברסיטאות הן הסגל האקדמי - לא המעסיק שלהם, ושהנהלת האוניברסיטאות היא חלק בלתי נפרד מהסגל האקדמי שאין לה כל כוח ומעמד ללא שיתוף פעולה מלא עמו.

הכותב הוא פרופ' למדעי המחשב באוניברסיטה העברית
dcohen
 
הודעות: 2065
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310

הקודם

חזור אל כדאי לשים לב

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד