פורום ועדי כיתות – 21.11.07

פורום זה מנוהל על ידי הסטודנטים בעצמם.
שום דבר לא מצונזר. אין פיקוח מערכתי על הכתוב.

המנהלים: אלון, infinity

פורום ועדי כיתות – 21.11.07

הודעהעל ידי אלון » 02:45 29/11/2007

לפני מעט יותר משבוע נערך הפורום הראשון לשנה זו של ועדי מחלקות הפקולטה מול הסגל המייצג, דיקן הפקולטה למדעי הטבע ומספר יו"רי ועדות הוראה וראשי המחלקות בפקולטה וכן נציגי אגודת הסטודנטים.
אני מצרף כאן את פרוטוקול המפגש לעיון :

פורום ועדי כיתות – 21.11.07

נוכחים:
אבישי צדיק – רמ"ד אקדמיה
שחר – רכז מדעי הטבע אקדמיה

אנשי סגל:
דיקן הפקולטה למדעי הטבע
אפרים ויגדר
פרופ' יבחר גראון – גאולוגיה
ד"ר עמוס בוסקילה
פרופ' דורון כהן - פיזיקה
פרופ' אורי גינור – כימיה
פרופ' אהוד פינס – כימיה
פרופ' רונן פרץ – יו"ר ועדת הוראה פקולטית
אברהם וינטוק – מתמטיקה
רבקה צדקה – עוזרת ללימודי תואר ראשון
ד"ר בלבן – מדעי המחשב.

חברי ועדים:
שגיא לוי – שנה ג' מדעי החים
גלעד – ג' מדעי החיים
ליזה- ג' מדעי החיים
איתי – א' מדעי המחשב
איילת – שנה ב' מדעי החיים
ליאור – ב' מדעי החיים
טל – א' מדעי החיים
אלון – א' פיזיקה
נטלי- ב' מתמטיקה ומדמ"ח
דקלה – א'
רם – שנה ב' מדמ"ח
עופר – שנה ב' מדמ"ח
דניאל – שנה ב' פיזיקה
תמי – ב' גאולגיה
ליאור – ג' גאולגיה
איה – ג' גאולוגיה



אבישי: תודה לסגל הפקולטה שהגיע. ניתן לסגל הפקולטה להציג את עצמו, אח"כ תוכלו להעלות בעיות שלכם. בגלל שהסגל קצוב בזמן, אחרי זה יש לנו עוד כמה דברים, נעשה לכם מצגת על ההיי-לרן, נדבר על הבחירות וכמובן על השביתה.
אפרים: מציג את חברי הסגל.
שח:ר אני רכז אקדמיה במדעי הטבע, הזמנו את כולכם כדי שתוכלו להעלות בעיות אליהם. הסגל קצוב בזמן, נשמח אם תתחילו ותפנו מה שצריך לסגל, בשביל זה הם פה. מי שרוצה לדבר שיציג את עצמו ויפנה למי שצריך.
דיקן: אני רוצה לברך על המפגש הזה, לומר במשפט ברור שאנחנו מאוד מוטרדים מהשביתה וההשלכות שלה. אנחנו כנראה בימים אלה ניקח צעדים יותר אקטיביים ונראה לאן דברים הולכים הלאה. המפגש הקודם שהיה לנו נחשפנו לנושאים שלא היינו מודעים להם והשתדלנו ונשתדל למצוא כל דרך אפשרית לתת לכם את מה שאנחנו יכולים ותשובות לבעיות.
דורון כהן, פיזיקה: גם אם תשאלו שאלות וגם אם לא. לפחות בפיזיקה אנחנו מחויבים לענות לכם תוך 24 שעות בפורום, זה כולל את כל הסטודנטים בפקולטה למדעי הטבע, אם יש בעיות עם קורס שירות, תפנו מיידית במישרין ונטפל בבעיה, כך שהפתרון יהיה בזמן אמיתי ולא אחרי המבחנים.

אלון: רציתי לשאול לגבי האנשים פה ששייכים לסגל הבכיר, מה השייכות שלכם לאותו ארגון. אם זה אגודה שאתם מתוקף תפקידכם או דרגתכם שייכים אליו ולא יכולים לצאת ממנו, או שקיימת אפשרות שאתם יכולים למשוך את השייכות שלכם מאותו ארגון.
אבישי: אני מעדיף ליצור דיאלוג על בעיות שהיו בשנה האחרונה, בנוגע לשביתה אני אתן את כל התשובות מבחינת הסטודנטים.
שגיא, שנה ג מדעי החיים: יש בעיות שנובעות לאורך השנים. קודם כל יש משהו שעלה לי כבר שנה שעברה וביקשתי שיעלו. יש קורס שהוא קורס מקדים לוורד ואקסל. תלמידי מדעי החיים לא מקבלים את זה. אני יודע שבמחלקות אחרות מקבלים את זה, וזה נותן בסיס כדי שנוכל לעבוד עם זה ברמה מקצועית יותר. אני יודע שזה כן עזר למי שעשה אותו וזה חסר. אנחנו מתמודדים עם זה תוך כדי ובקושי. בעיה של אחידות מבחנים – יכול להיות שצריך לחדד את זה אצל מרצים. מועדי א' לא דומים למועדי ב'. אנחנו מטרידים את עמוס בוסקילה כל הזמן. מועד א' צריך להיות מבחינת מבנה לפחות אותו הדבר. כשאני יודע שלא הצלחתי במועד א', המבנה של מועד ב' יהיה זהה. יש שיפור משמעותי בשירותי המזכירות, בפקולטה ובמדעי החיים, שיפור ממש משמעותי, דברים יותר מתוקתקים. ספרים נוספים בספרייה של קורסים שאנחנו לומדים זה חסר.
יש בעיה שלנו בשנה ג' של רישום לכל הקורסים במערכת. יש לנו מלחמה על קורסים, מסחרה רצינית על קורסים, זה ממש מגעיל, אין לי איך לתאר את זה. קשה לי למנוע את זה כי המערכת מאפשרת את זה. אם היינו יכולים לבקר רישום לקורסים כפולים שמתנגשים. זה יוצר מצב שהמהיר שורד. מי שנרשם מהר יש לו את הקורסים. יש ממש סחר בפורום של הסטודנטים. זה קלף בשביל אנשים לקחת סתם קורסים כדי להתמקח. זה נובע מבעיות, אנשים שחזרו על קורסים למשל, הם יודעים שהם לא יכולים להירשם אז נרשמים בשבילם. אולי אפשר לפתור את זה מערכתית ואז זה לא יקרה. אני יודע שיש מחלקות שמאשרים מערכת, אצלנו זה לא קיים, כל אחד נרשם למה שהוא רוצה. אפשר למנוע את מספר הקורסים מטבלה מסוימת שאתה יכול להירשם.
אפרים ויגדר: יכולים לקבוע אחרת דרך לפתור את זה, יש מחלקות שקובעות שמספר קורסי הבחירה ממשפחה מסוימת שאתה יכול להירשם אליהם הוא לא גדול ממשהו ואז זה ימנע את זה. ברור שהבעיה הזאת קיימת והם מציפים אותה

שגיא: בעיה אחרונה שאני רוצה להעלות זה בעיה של רמה מתמטית. זה בעיה שעלתה לאורך השנים. יש לנו בעיה, ואנחנו מרגישים את זה במהלך התואר, אנחנו לא מספיק מקבלים מתמטיקה. רמת ההוראה היא לא מספקת למה שצריך, פנינו, התלוננו, אמרנו. זה אותה מרצה, אותו הדבר, שום דבר לא השתנה. ממש קשה לנו, אנחנו מאוד מרגישים את זה. מדעי החיים צריכים מתמטיקה וזה ממש מפריע לנו. צריך לראות איך מלמדים ואיך עובדת כל השיטה של המטלות ופשוט שילך לפי סדר מסוים
אבישי: אני אנסה למקד – אתה חושב שיש פער בין הסילבוס להוראה, או שאתה חושב שהסילבוס עצמו חסר.
שגיא: ניקח מצב נתון שיש מרצה מסוימת שמלמדת את מדעי החיים והיא מלמדת אותנו ויהי מה, תנו יותר שעות תרגול. תבקרו את השיטה שהיא עושה. מטלות – יש חוק מסוים שאומר שסטודנט שחוזר על קורס לא צריך להגיש מטלות
רונן פרץ: אין תקנה כזאת.
אפרים: כשסטודנט חוזר על הקורס הוא חוזר על הקורס.
שגיא: אני חוזר בי מזה. יש לנו בעיה. אתם תשמעו את זה גם מהוועדים השונים.
איילת, שנה א' מדעי החיים: לגבי הרמה המתמטית – הרעיון של מתמטיקה של מערכות הוא יפה, להכניס קשר לביולוגיה, אבל אז באים לפיזיקה וכימיה והרמה לא מספיק טובה. וגם באקולוגיה זה אותם מודלים שניסינו ללמוד. צריך להעלות קצת את הרמה. אני חושבת שהסתברות המצב פחות בעייתי.
דורון כהן - פיסיקה: כל הכבוד לסטודנטים שמעלים הערות כאלה. יש בעיה של בקרה של מה שקורה בקורסים במתמטיקה. ביקשנו גם ישיבה בהקשר של קורסים בפיזיקה. צריך יו"ר ועדת הוראה דינמי שייקח את העסק בידיים ויעשה את הרפורמה, כמו שעשינו בפיזיקה.
רמ"ח מתמטיקה: רמת הקורס נקבעת על ידי מחלקת האם שלכם, הם באים ואומרים מה הם רוצים שתדעו, לנו אין שום בעיה להעלות את רמת הקורסים, אבל כמובן שהעלת הרמה תעלה גם את רמת הדרישות ורמת הקושי של הקורס. מבחינתנו אין בעיה אם יבואו מהמחלקה ויגידו לנו מה הם רוצים. אנחנו נשמח לעשות את זה. עד עכשיו לא היתה פנייה כזאת ובד"כ הגישה של המחלקה למדעי החיים היא ההפוכה, להקל על התלמידים במתמטיקה, כי מספר הנכשלים יהיה נמוך אז.
דורון: יש גם בעיה של בקרה. כי תוכניות קורס לא מתממשות.
רמ"ח מתמטיקה: זה לא הפורום לעסוק בזה.
דיקן: כמה מכם בדקו תוכניות לימודים במחלקות אחרות בפקולטה? כי אחד ההבדלים הגדולים בין הכימיה פיזיקה ומדעי החיים זה ההבדל במתמטיקה.
ליאור, ב' מדעי החיים: מלכתחילה רוב האנשים שמגיעים לדבר על מתמטיקה זה אנשים שקשה להם. הבעיה היא שבד"כ עולה זה לא הרמה המתמטית, אלא הדרך שבה המרצה הספציפית מעבירה את החומר. בחלקו הגדול הוא בעייתי, לא מועבר באופן ברור. צריך לראות אם יש איזושהי דרך שאפשר יהיה...
רמ"ח מתמטיקה: אז לא מדברים על תוכן אלא על צורת ההוראה.
שחר: ובמקביל גם בקשה להוסיף שעות תרגול.
רמ"ח: זה קשור למורה זה או אחר.
שגיא: זה קשור גם לתוכן של הקורס. ברגע שיש מרצה שלא מצליחים לבוא איתה ברמת הבנה , אנחנו לא מספיקים להגיע לרמה הדרושה. המרצה והתוכן זה בד בבד.
רמ"ח: אנחנו נותנים אותם קורסים באותו שם ברמות אחרות. קלקולוס נותנת ב5-6 רמות שונות. אם הדרישה זה להעלות את רמת התוכן של הקורס, זאת שאלה אחת. שאלה אחרת אם אנחנו מרוצים מאותה מרצה.
דורון: אני חושב שאתה לא מבין אותם.
טל: אנחנו לא רוצים ללמוד חדו"א כמו בהנדסה, אבל יש דברים שקצת חסרים וגם הרמה בשיעור בעייתית וקשורה לדרך ההוראה.
רמ"ח: אוקיי, אז זאת בעיה של מחלקת האם שלכם שצריכים להגדיר את הנושאים. לנו אין בעיה לעשות את זה, אבל מי שקובע את הנושאים המסוימים שמיוחדים למדעי החיים זה אנשי המחלקה שלכם.
דורון: בסילבוס אין בעיה, יש בעיה בביצוע ובמימוש.
ד"ר בוסקילה: אני רוצה להתייחס לכמה מהנקודות. כיוון שנכנסנו לעומק הנושא הזה, קודם כל צריך להבין שכל קורס שנבנה עובר איזשהן תנודות עד שהוא מתייצב על התאמה לרמה של המחלקה. אם הייתם יודעים מה היה בשנים עברו, הייתם מרגישים מאושרים. עכשיו זה תהליך של לנסות ולכוון לכיוון של מה שבאמת אתם צריכים. מה שנאמר כאן, שמגיעים לקורס אקולוגיה ופתאום הכל ברור כי למדתם את זה בשנה א', זה נפלא. כי אנשים היו מגיעים לאקולוגיה ואמרו שהם לא מבינים את המתמטיקה. אז לפחות בכיוון אחד הצלחנו להגיע להכנסה של מודלים כאלה. מה שאני מזהה כאן איזשהו קושי, יכול להיות שזה מחוויה טראומתית בקורס קיץ, זה שאולי צריך לעשות תיאום כזה גם עם פיזיקה, לשאול את המורים לפיזיקה מה תלמיד ביולוג צריך לדעת מתמטית וגם את זה לוודא שאכן הם נכנסים למתמטיקה.
דיקן: אי אפשר לפתור פה את כל הבעיות, נקשיב ונשב על זה אח"כ.

דניאל: לפעמים באותו קורס באותה מחלקה יש הבדלים , ברגע שמרצה אחד מלמד הוא מלמד באותה רמה ויש אחידות בין שנה לשנה. אבל אם מתחלף המרצה יש שינוי מוחלט, עליה דרסטית או ירידה דרסטית. כך שאותו קורס נלמד שנה אחר שנה כאילו זה לא אותו מקצוע. זה קורה עכשיו בהסתברות. דוגמאות שהיו לפני זה אפשר לראות שיש מבחנים מהעבר שלא יכולתי לפתור למרות שזה אותו קורס. למדו נושאים שבכלל לא נגענו בו או אפילו הזכירו בשיעור. אם האונ' מנסה להתכנס במהלך השנים לרמה אחידה אז אני חייב להגיד שלא רואים את זה ולדעתי צריך להיות עירניים לנושא הזה שאמנם יש סילבוס ואם סטודנט חדש מתקבל הוא יראה את אותו סילבוס, אבל בפועל מה שקורה זה שברגע שמתחלף מרצה זה לא אותו קורס, הקורס לא דומה.

תמי: בגלל שדיברו קודם על מתמטיקה של מערכות, אצלנו בגאולוגים, הקורס שלנו, מערכות 1 ו2 הוא הרבה יותר לביולוגים ופחות לנו. היו מודלים שלא רלוונטים ומערכות 2 רק גיאולוגים עשו וגם כמעט חצי מהקורס היו מודלים שלא רלוונטים לגבינו. גם אולי יכולנו ללמוד דברים אחרים וגם זה לא כ"כ נחוץ. אני לא יודעת אם אני רוצה שנעשה חדו"א במקום זה, אבל אם כן יש אפשרות שתהיה התייחסות אלינו כמיעוט קטן בקרב הביולוגים. במערכות 2 זה הורגש עוד יותר. לזכות המרצה אני רוצה להגיד שהיא כן ניסתה לחפש דברים יותר רלוונטים אלינו.

דניאל: רציתי להגיד כמה דברים לראש המחלקה למתמטיקה, אני פיזיקה שנה ב', עד עכשיו היו לי 6 קורסים במתמטיקה. למדתי חדו"א א1 עם וינקוב, ב' עם ליפיאנסקי, אלגברה עם כהן, מישדי"פ .. בכל קורס שלקחתי הרגשתי שהמחלקה למתמטיקה משתינה עליי.
אפרים: המושגים האלה לא מתאימים למקום הזה
אבישי: אני מצטרף לבקשה שלו
דניאל: אני אתחיל מהקורס במרוכבות שנלמד עם כץ, ואין שביתה כי הוא מרצה מן החוץ. רק אתמול פרסמו את התרגולים בהיי-לרן, עד עכשיו לא היה כלום ואין סיבה שזה יהיה ככה. כששואלים למה אומרים בגלל השביתה, זה מרצה חוץ , המתרגל לא שובת. אין סיבה שיתפרסם רק עכשיו תרגולים של חודש. סמסטר שעבר למדתי חדו"א 2 והיתה הגשת עבודות חובה. לפני שהודיעו שאין הגשת עבודות באתי להגיש את העבודה שלי ואני רואה את כל העבודות זרוקות במחלקה למתמטיקה כי התא התפוצץ כי לא רוקנו אותו. גם אם הסטודנטים שובתים אין סיבה שלא ירוקנו את התיבה ואני אמצא את העבודה שלי על הרצפה אחרי שישבתי עליה שעות.
אחרי השביתה אמרו שאין הגשה חובה בחדו"א 2 אבל אתם יכולים להגיש תקבלו ציון. היה לי חשוב אז הגשתי אותן לא ראיתי אותן חזרה. שבוע לפני המבחן אמרו לנו שיש שני מועדים שאפשר לקחת את העבודות ובדיוק הן לא הסתדרו. אחד מהחלונות יצא אפילו יומיים לפני מועד א' או אחרי. אז אם משלמים למישהו שיבדוק, אני טורח ועושה אותן, לא מחזירים לי אותן או מגישים אותן יומיים לפני מועד א'. רציתי לעבור על העבודות לפני המבחן ולא יכולתי, אז התקשרתי לחברים שלא הגישו כדי לעבור על העבודות. הרגשתי שזה פשוט ביזיון כי המערכת הזאת לא עובדת כמו שצריך.
אבישי: אני רוצה שנגיע לכל המחלקות, אני אתן זמן להתייחס.
דניאל: הביקורת שאני מעביר היא לא כלפי מרצה ספציפי – אין אתרי קורסים, אין מערכי שיעורים מסודרים, זה מערכתי, לא כלפי מרצה ספציפי. המרצים עצמם חלקם היו מצוינים, חלקם בחיים לא פגשתי בן אדם שלימד כל כך טוב את החומר. אבל מבחינה אדמיניסטרטיבית ההתנהלות קלוקלת. מה שאמרתי לא הופנה כלפי מרצה אלא כמערכת ואפשר לעשות את זה יותר טוב. אני בטוח שהמחלקה יכולה לעשות את זה. זה עניין של השקפה ורצון.

יבחר: אני רוצה להגיד מילה באופן כללי , עכשיו נשב ונדון ונדבר. אתם כנציגי הסטודנטים, אם יש בעיה אל תחקו איתה. כל פעם שיש בעיה תפנו ליו"ר ועדת הוראה במחלקה או ליו"ר ועדת הוראה.
דורון: הם פונים כל הזמן.

רם: יש מקצועות שמערכי השיעורים שלהם מסודרים בצורה נפלאה, כמו בשיעורים של מדעי המחשב, כל המקצועות היה עד עכשיו יותר ממה שאפשר לדרוש. אבל באתרים של מתמטיקה, האתר מופנה לאתר האישי של המרצה ואין אתר קורס במחלקה של אותו קורס , מה שהיה מאפשר להוריד מערך שיעור ולבוא לשיעור יותר מוכן, גם עם יכולת להתרכז בתוכן השיעור ולא בטכניות. אני יכול גם להעלות לזה הצעה. יש הרבה סטודנטיות שכותבות ויש לנו אתרים לסטודנטים, פורומים שלנו שאנחנו סורקים שיעורים שלמים שהמרצים כותבים ואח"כ כולם נכנסים ומורידים את אותו שיעור שנסרק על ידי אותה תלמידה. אפשר להעביר את זה למי שצריך להעביר את זה. הוא יאשר שהסטודנטית תיעדה את השיעור כמו שצריך ולשים את זה בתור סיכום רשמי של האונ'.
אבישי: אחרי שהסגל ילך אני גם אציג לכם את ההי-לרן החדש, ותהיה אפשרות שלכם להעלות חומר סרוק, כל עוד הוא לא מוגן בזכויות יוצרים. אני אברך את היוזמה שלכם ללכת למרצה לבד ושייאשר אותם. ברמת רצון טוב ויש רצון טוב וזה יקרה. מהניסיון שלי, לפעמים בשיתוף פעולה ובצורה מסודרת ועניינית מקבלים את כל הסיוע שאפשר. יש פה כלי שאפשר להעלות בו כל דבר. זה ייתן לכם קיצור דרך.
רם: אין אחידות באותו קורס באותה מחלקה. מה שהיה סמסטר שעבר כבר לא רלוונטי. זה הכל חבילה אחת.
ד"ר בלבן, מדמ"ח: אני למדתי אמנם לפני כמה שנים, אבל אפשר ללמוד, במיוחד במתמטיקה, יש ספרים. לא בכל קורס צריך את כל הרשימה של ההרצאה לפני העיניים. זה קצת בקשה להאכלה מופרזת, לא?
ויש עוד דבר, חלק מהאנשים כשיש להם האכלה כזאת לא באים לשיעורים.
רם: יכול להיות, אני אוהב לשמוע מה יש למרצה להגיד, זה תמיד עובד יותר טוב, גם יותר מספר. מרצה הוא גם אינטרקטיבי.
ד"ר בלבן: אצלנו במדעי המחשב, לא בכל קורס שמים את כל התקצירים. שמים תרגילים, לפעמים יש סיכום של השיעור ולפעמים אין. אבל מתייחסים נורא בכבוד לארגון של הקורס וזה מוכרח להיות כי זה קורסים מאוד גדולים.
דורון: גם בפיזיקה יש סטנדרט דומה. יש את תוכנית הקורס והתרגילים, וסיכומים תלויים במרצה, אי אפשר לכפות את זה. מרצים מודעים לזה שסטודנטים מצפים לחומר מעבר לחובה, אבל זה משהו שאתם יכולים לבקש אבל זה לא משהו שאפשר מערכתית להצהיר שהולכים לעשות משהו כזה. האפשרות שאתם באופן עצמאי מעלים תכנים, סיכומים וכו', זה יפה.
דקלה : זה התייעלות, זה גם לשנים הבאות.
דורון: יש גבול עד כמה אפשר להעלות את החובות של המרצה. אם הוא עושה את זה בהתנדבות אוקיי. , אבל הסטנדרט הקיים היום של תוכנית קורס ותרגילים זה מספיק.
אבישי: אני אציג את זה מהפרספקטיבה שלי. אני בא במגע עם 4 פקולטות ומרבית הסטודנטים באמת רוצים ללמוד ולפעמים דברים קמים ונופלים על רצון טוב של מרצה. יש מערכות שנותנים כלים טובים. יש מרצים שלא רק מעדכנים, אלא גם נניח קראו מאמר עדכני הם ישר שולחים מייל ואומר תיכנסו. זה יוצר תחושה שהמרצה לא רק בא ללמד ואכפת לו וזה גם משפר את ההישגים בקורסים. יש מרצים שמלמדים טוב יותר וטוב פחות. יש מרכז איכות הוראה שסובל מתת תקצוב ותת תקנים. אני כן חושב שאתם כרמ"חים ויו"רי ועדות הוראה, אני לא יודע אם יש לכם כלים לתמרץ או לתגמל. כי באמת זה נתפס אחרת ויש הכרת תודה של סטודנטים.
דורון: הדרך שבפיזיקה השגנו מה שיש כרגע היה כך: הגורם היחידי שיש עליו פיקוח זה אסיסטנטים, על המרצים אי אפשר לשלוט. כשהייתי אסיסטנט היתה לי חובה מסוימת. כיון מחיביים אותם להחזיק אתר קורס. מה שאני רוצה לומר הוא שהאסימון לא נפל לרוב אנשי הפקולטות פה. הם עדיין איפשהו בין המאה 20 למאה 21 ולא מבינים שצריך לעדכן את דרישות האסיסטנטים. אם תצא מהפקולטה החלטה שכל אסיסטנט של קורס מחזיק אתר קורס עם כל התכנסים הרלוונטים על פי סטנדרט מקובל ומוסכם, לא יזוז כלום. וזו החלטה שצריכה להתקבל ברמה פקולטית. ויש יכולת לעשות את זה עם האסיסטנטים. על מרצים אין לך שליטה. לדעתי לא עדכנו את הקוד הזה. פעם זה היה ברור שהם אחראים לשכפולים. היום יש אנשים שלא מבינים שאסיסטנט צריך לעשות עבודה ולשים חומר. לפי 15 שנה לא היה PC, אבל היום יש. אז צריך להתעורר ולהגדיר את החובות וליישר קו וזה יפתור חלק גדול מהבעיות. כל האקסטרה כבר על המרצה ולא ניתן לדחיקה.
טל: האתרים של ביולוגיה ופיזיקה מאוד טובים. היה תענוג להיכנס אליהם כי יכולנו להפיק את המיטב ממה שהיה שם בפנים. גם בהיי-לרן יש דברים טובים, אבל לא תמיד משתמשים בהם.
דורון: זה עניין אדמיניסטרטיבי גרידא. זה יעלה את רמת הקורסים לרמת האונ' הפתוחה. מבחינתי ההבדל בין האונ' לפתוחה זה שבאונ' יש בנוסף לחומר הכתוב באתרים יש גם את המרצים שזה הקצפת. אם מישהו שואל אותי למה לבוא לאונ' ולא לפתוחה, אני יודע שבפתוחה יש בקרת איכות נהדרת, אבל לא מקבלים את הקצפת של המרצה וזה יקבלו רק באונ'. אנחנו צריכים להגיע להכרה הזאת ולהבין שהאנשים שאפשר להפעיל זה האסיסטנטים ואז אפילו אם נפלתם עם מרצה, לפחות ברמה של האונ' הפתוחה תקבלו מה שצריך. ואם זכיתם במרצה טוב – יופי, בשביל זה הגעתם לאונ'.
שגיא: זה נורא נחמד לדבר על אוטופיה ומצב שהמתרגלים עושים את הכל. המרצה בסוף כותב את המבחן. במהלך השוטף נתקלנו במרצים, כמו שאול מרדכי, אחד המרצים הכי טובים שהיו לי בחיים, הכניס בנו עניין. אבל יש מרצים סוררים...
דורון: המרצים נהיים יותר מודעים לנושאים של תאימות , זה עדיין לא הוטמע, חלק מהחוקים די חדשים וחלק מהמרצים הם מאוד דור ישן, והם לא מודעים לדברים כמו לרשום נקודות על כל סעיף. בסוף ייפול לנו האסימון. מהסמסטר הזה גם אני אכתוב כמה אחוז זה כל סעיף, גם אני לא עשיתי את זה בעבר.
דקלה: אני רוצה להתחיל בקורס ספציפי שעוד לפני שהגעתי ידעתי שיש חדו"א א1 מאוד קשה ולהיזהר ממנו. בדיעבד, החומר לא כזה קשה. ישבנו למדנו אותו לבד, עשינו מרתונים, שילמנו המון כסף בשבילם. אחת הסיבות העיקריות והעליתי את זה גם בפני המרצה זה שאין מיקוד על החומר. שכבא מתרגל ומעלה חומר מסוים ואומר שזה אינטואיציה ופה ושם, בסוף השיעור מקבלים 100 תרגילים לשיעורי בית מינימום מהספר של קרביצקי, גם בחדו"א א'1 וגם ב2 היינו צריכים מתרגל מהחוץ שיעשה את המיקוד. העליתי את זה גם בסוף הקורס למרצה האחראי , שבאמת יהיו עבודות, להגשה או לא, אבל של 10-20 תרגילים. אני זוכרת את עצמי בשנה א' מגיעה בהלם כמו רובנו ובשיא המוטיבציה להתחיל שיעורים, יש לי 100 תרגילים
דיקן: משבוע לשבוע?
דקלה: כן.
בלבן: בודקים אותם?
דקלה: לא. יצא לנו גם לבדוק את זה בכיתה, אבל לא 100 תרגילים, תמקדו אותנו. אני מקווה שזה לא קורה השנה, אבל אם כן אני רוצה לשים על זה את האצבע.
רם: גם בחדו"א 1 וגם חדו"א 2 אם היו עושים בצורה מרוכזת אפשר היה לעשות את זה בחצי מהזמן ולהביא את הסטודנטים למצב טוב. המחבנים לא מאוד קשים, הבדיקה היתה מאוד מחמירה. הממוצע היה נראה אחרת אם זה לא היה כך. אבל אם חדו"א 1 ו2 היו מועברים בצורה יותר ממוקדת, ההבנה של התלמידים את המקצוע היתה הרבה יותר טובה.
בלבן: מה זה נקרא בצורה ממוקדת?
רם: למשל כשאינ מדבר על אינטגרל מתכנס במידה שווה, אני יכול ללמד את הטכניקה בתור אלגוריתם,ואני יכול מצד שני ללמד אותך להבין מה המשמעות של התכנסות במידה שווה ואיך זה מתבטא בתרגילים
רמ"ח: ואיך זה עדיף?
דקלה: רעיונות
רמ"ח: ואיך זה היה?
דקלה: היו הוכחות על הלוח, וכששואלים היו אומרים שלא כ"כ צריך להבין. גם בחדו"א 1 וגם ב2 זה היה ככה. אני ישבתי עם ספרים וברגע שהבנתי את החומר באמת יכולתי לפתור את התרגילים יותר טוב. בסופו של דבר לא הלכתי להרצאות אחרי שראיתי שזה ממשיך ככה. יצאתי מתוסכלת מההרצאות, אני חושבת שזה לא צריך להיות ככה. במיוחד שזה שנה א' וזה קורס קשה, צריך לבוא בגישה אחרת.
בלבן: אין שיעורי בית משבוע לשבוע?
דקלה: יש 100 תרגילים
בלבן: לא, כאלה שניתן לעשות?
דקלה: אין דבר כזה.
דורון: יש אסיסטנט
דקלה: כן, יש כמה.
עופר: לגבי חדו"א, אני גם במחזור של דקלה, אני מפנה את בעיקר לרמ"ח. לגבי חדו"א, כשהגעתי לאונ' אמנם לא הבנתי כ"כ על מה מדובר אבל היה לי בראש שמתמטיקה זה קורס שרק קוראים ומבינים הכל ובאתי למרצה ולא הבנתי למה אני לא מצליח לפתור תרגילים. הוא אמר לי שצריך הרבה מאוד לתרגל. קרביצקי זה ספר עם 2000 תרגילים ומכל הסוגים. כשנותנים לנו מספר גדול של תרגילים, זה טוב שנותנים תרגילים, אבל כשאתה מנסה לפתור אתה לפעמים לא מצליח וכשיש כל כך הרבה תרגילים זה קצת מפזר אותך. נגיד אני רוצה להתייעץ על תרגיל עם חבר, אז הוא אולי לא בחר דווקא את התרגיל הזה. מה שהייתי רוצה בתור סטודנט זה שיהיו פתרונות לתרגילים מקרביצקי. אני מבין שזה ספר מאוד גדול, אבל היה לי מתרגל שהיה מדי שבוע מפרסם 5-7 פתרונות שהוא היה בוחר והוא היה סורק לנו את זה ומעביר לנו. זה היה טוב, אבל זה גם היה מעט וזה גם היה מאמץ שהלך לשווא, כי זה לא נאסף ולא לוקחים אותם לשום מקום. זה באמת בא מתוך מקום של סטודנט שרוצה ללמוד. מתמטיקה אי אפשר ללמוד בלי לתרגל. אתה הולך לשעות קבלה אבל זה רק פעם בשבוע.
דקלה: הבעיה העיקרית זה המיקוד. אפילו קרה מקרה שבאתי למתרגל עם תרגיל שלא הבנתי והמתרגל אמר שהתרגיל לא רלוונטי, אז למה?
דניאל: לגבי הספר של קרביצקי. יש לי שכן שעשה פה דוקטורט בבן גוריון, קרביצקי לימד אותו ואז הוא עשה את החוברת. אז החוברת הזאת כמעט 20 שנה קיימת, אין סיבה שאם המחלקה משתמשת בספר הזה כל כך הרבה שנים, שתהיה חוברת עם פתרונות נבחרים. 500 התרגילים האחרונים של האינטגרלים יש איזה פרסום, אבל זהו. לגבי 100 התרגילים שהיא קיבלה, אני חושב אחרת. הרבה פעמים ישבתי בהרצאות ולא הבנתי, פתחתי ספר של מייזלר קראתי.
שגיא: אנחנו דנים 20 דקות בספר של קביצקי.. אני בטוח שזה כואב לכם.
אבישי: בואו נסיים את הנקודה.
דניאל: אני יכול לפתוח את הסילבוס של חדו"א ב' וא' וכמעט לא יהיה הבדל. אני לא מצפה שיאכילו אותי בכפית, אבל שתהיה הכוונה, שאני אוכל לפתוח את הספרים. הרבה פעמים אין הכוונה בשיעורים, הרבה פעמים חסר דברים בסיסיים כמו מדיניות, מתי יש בוחן אמצע, מתי להתכונן. עכשיו במרוכבות חבר שלי שאל אותי אם יש בסוף בוחן, זה לא פורסם והמרצה לא אמר כלום. אם יתנו לנו יותר הכוונה נוכל ללמוד. אתם כל הזמן אומרים שהמרצים הם חוקרים, זה לגיטימי, אבל תנו לנו את הכלים ללמוד לבד או להשלים את החומר לבד.
אבישי: המרצים בהחלט אנשי מחקר וחלק מהעניין זה להכשיר עתודה לזה וזה אתם. תציפו בעיות קרדינאליות.
דקלה: מבחינת עבודות שנותנים לנו כן להגיש וכן ממקדים, קורה שמחזירים לנו 5 עבודות שבוע לפני המבחן. פידבק במהלך הסמסטר היה מונע טעויות בעבודות באות. הרבה פעמים השאלות במבחן לא תואמות את הדרישה בעבודות. דבר קריטי זה ממוצע בקורסים של שנה א' – יש קורסים שנותנים לנו פקטור, מעלים את הממוצע, יש קורסים שאין. רציתי לדעת אם יש תקנון לממוצע תקין של קורס. כי סיימנו קורס עם ממוצע של 30-40.

גלעד: יש לי משהו שאני מניח שמתייחס בערך לכל הסטודנטים באונ' וזה בעיה בחזרה על קורסים בפעם השניה, גם אם זה בגלל שסטודנט נכשל וגם אם זה כדי לשפר את הציון. כאשר חוזרים על חוק חובה מופעל החוק של האונ' שכל עוד אני לא עובר בפעם השנייה אני לא יכול להירשם לקורסים או להמשיך בלימודים. בקיץ הזה קרה להרבה אנשים שהחלטנו לעשות קורס קיץ. אנחנו משלמים הרבה מאוד כסף על זה ועושים קורס שיכולנו לעשות במהלך השנה. אנחנו עושים את הקורס בפעם השניה, באים להירשם לסמסטר החדש, וזה קריטי בעיקר בשנים האחרונות שזה קורסי בחירה עם מקום מוגבל, ואנחנו לא יכולים להירשם בכלל לשום דבר. גם שילמנו כסף על הקורס עצמו, גם שילמנו שכר לימוד ובסוף הפעם הראשונה שאנחנו יכולים להירשם, הוא אחרי הציון של הקורס והפעם קיבלנו ציון שבוע לפני תחילת הלימודים וחלון הרישום היה לפני.
זה חלק מהעניין של שמירת המקומות שדיברו עליו

אפרים: הקורסים האלה שניתנים בקיץ הם על פי בקשתכם. אם הקורס הזה הוא מקצוע קדם. הלימודים הם בשיטת הצבירה, כל מקצוע הוא יחידת לימוד, אם יש לך מקצוע קדם אתה יכול להתקדם. אפשר לקבל החלטה לא לקיים קורסים בקיץ. הקורסים האלה הם מטלה גדולה, קשה למצוא מורים, אתם לומדים חצי מהזמן. רוצים גם שתקבלו את הציונים , אז יש אם זה בעיה.
דורון: אפשר אולי לאשר הרשמה על תנאי?
אפרים: קיימת אפשרות אם תאשרו אקדמית להירשם לקורס מבלי שהוא עבר מקצוע קדם, אבל הדבר הזה נבדק אקדמית ויכול להיות מאושר בקורס אחד ובקורס אחר לא.
יבחר: הבעיה שם הם כאלה שנרשמו פעם שניה לקורס והם מעוכבי ייעוץ.
אפרים: זה לא נוצר כתוצאה מההרשמה של הסטודנט לקורס הספציפי, זה מצב אקדמי.
גלעד: לא.
אפרים: אם נרשמת לקורס פעם שניה, תקנות הלימודים בפקולטה למדעי הטבע, אם נכשלת בקורס פעם שניה אתה הולך הביתה. ולכן לא נוכל לאפשר לסטודנט להירשם לסמסטר הבא מבלי שהוא עבר את המקצוע, כי הוא מועמד להפסקת לימודים.
שגיא: פנו אליי בתור ועד הרבה סטודנטים עם ממוצע 92, הסיכוי שאני אכשל בקורס הוא נמוך מאוד, למה שהוא יהיה מעוכב ייעוץ?
אפרים: הסיכוי שאתה אומר הוא קלוש לחלוטין. אנחנו מדברים על מערכת עם יועצי לימודים וועדי הוראה
שגיא: אבל אפשר להפעיל שיקול דעת
אפרים: הוא קיים ואם אותו סטודנט שאתה מדבר אליו, הוא לא צריך לפנות אליך, תפקידו הוא לפנות ליו"ר ועדת הוראה או יועץ לימודים. אם יו"ר ועדת הוראה החליט לא לקבל את זה הוא עדיין הפעיל את שיקול הדעת שלו.
נטלי, מתמטיקה ומדמ"ח: אני אעלה כמה דברים, אני אמשיך את דקלה שמייצגת את הנדסת תוכנה. יש כאן מבנה מבחנים, דיברו על זה, אני אדבר יותר על הבדיקה. הרבה פעמים יש מצב שלסטודנט אחד מורידים המון נקוודת על תרגיל ולסטודנט אחר היו יותר נדיבים ולא הורידו נקודות. אני לא יודעת אם קיים קריטריון להורדת נקודות שכל הבודקים עובדים לפיו, כי זה מאוד חשוב. זה נכנס לממוצע ומשפיע על העתיד שלנו. ואם מתרגל אחד מחליט לא להוריד והשני לא, זה חבל.
רונן פרץ: הבדיקה היא לא רוחבית?
נטלי: אני לא יודעת
רונן: בד"כ זה רוחבים.
נטלי: אבל זה קורה
רונן: זה לא טוב.
נטלי: יכול להיות שצריך להיות איזה פיקוח בסוף כדי לראות אם זה קורה.
דקלה: זה קרה באלגברה 2, ופנינו עם מבחנים של אנשים שונים. מסתבר שאותו מתרגל בדק את זה ולחלק הוא החליט שלא ולחלק שכן. כשהעלנו את זה אמרו לנו שהערעור יתקבל. ואז אח"כ קיבלנו מייל מהמרצה שהמתרגל טעה כשהוא כן נתן את הנקודות.
נטלי: שנה א' זה הפתיחה של האונ' ובה מקבלים את היסודות. אני חושבת ששם צריך לתת הכי הרבה דגש. כי מה שהסטודנט יקבל בשנה א' ישפיע על העתיד.
שגיא: תוכלי להגיד אותו דבר בפתיחת שנה ב'.
נטלי: מבחינתי כרגע יש חומר שלא הועבר כמו שצריך בשנה א', אם זה בגלל לחץ בכיתות כמו שקרה בבדידה, באלגברה 2, גם בלוגיקה. הגיעו סטודנטים שעה לפני כדי לשמור מקומות או שהניחו חפצים. אם רואים שמרצה הוא מרצה טוב, תנו לו אודיטוריום, אבל שלא יווצר מצב שאין מקום לסטודנט. אם יש מתרגל טוב תנו לו כיתת הרצאה. כמו שקרה בספרתיות שהמתרגלת מיוזמתה הגדילה את הכיתה.
אני יודעת שיש שביתה ולגבי המחלקה למתמטיקה, רצים תרגולים ללא הרצאות. נותנים גם תרגולים שלא קשורים. אני יודעת שבמדמ"ח הפסיקו עם תרגולים ללא הרצאות, אני חושבת שצריך לעשות אותו הדבר במתמטיקה. המתרגלים אומרים שיש להם 12 תרגולים והם מתחילים מעכשיו. בסופו של דבר יהיו הרצאות בלי תרגולים וזה אבסורד.
עוד דבר קטן, לגבי תורת המספרים, פרסמו תרגילים ללא פתרונות, אם אפשר לפרסם גם פתרונות.
אלון: בקובץ הקורסים יש מבנה מסוים, בחלק העליון יש את שם הקורס ואז קישור לאתר. יש המון קורסים שהקישור לא מוביל לשום מקום. אתה לוחץ וזה כמו ריפרש לאותו עמוד. אני בפיזיקה לוקח קורסים מפיזיקה, מתמטיקה ומדמ"ח. אז זה יותר נכון למתמטיקה, או שאין אתרים או שיש אתרים אבל אין גישה אליהם. חלק מהקורסים יש בהיי-לרן ואז יש גישה רק אם אתה לוקח אותו באותו סמסטר. אפשר אולי לעשות גישה גם אם אתה לא לוקח אותם באותו סמסטר. אם לקחת קורס שנה שעברה שתוכל לגשת אליו.
בלבן: אולי הגיע הזמן שאתם תדברו על ההיי-לרן. ההיי-לרן הוא חסום ובגלל זה אנחנו לא עושים את האתרים בו.
דורון: גם בפיזיקה.
יבחר: כל מרצה יכול לפתוח את שלו.
דורון: מערכת דומה לשל מדמ"ח תיפתח כנראה באונ'
בוסקילה: אצלנו יש את זה
דורון: אבל זה ברמה מחלקתית, וכנראה שזה יהיה ברמה אוניברסיטאית.
אבישי: ההיי-לרן כמערכת יש בה אפשרות להעלות חומרים סרוקים, יש את אלמנט הקניין הרוחני. חומר מספר מודפס מוגבל בזכויות יוצרים והאונ' קונה הרשאות לפי מספר סטודנטים ואז מותר להעלות חומר רק אם הגישה מותרת רק לאנשים בקורס ואז זה חוקי. סיכומי הרצאות ושיעורים זה קניין רוחני של המרצה ואם הוא נותן אישור ניתן להעלות את זה לאתר. זה נבדק עם היועמ"ש , יש לכם זכות על זה.
בלבן: אז מותר לאונ' להגיד שמה שאנחנו עושים בהרצאות פתוח לכל העולם.
אלון: יש קורס שנקרא מבוא לתכנות בC או תכנות 1, יש לו המון שמות, זה קורס של מדמ"ח. הקורס הזה קשה עם כוונה מסוימת. דיברתי עם ראש הקורס, סיקסיק, הוא אמר שראשי מחלקות באים אליו ואומרים שהם רוצים קורס קשה כדי שהוא יסנן סטודנטים . זה דבר אחד. דבר שני, מהקיץ האחרון הוציאו קורס מבוא לתכנות בסיסי לC ומה שכתוב שם בפרסומת של הקורס זה שלאור השנים האחרונות בגלל שיש הרבה נכשלים, עושים את הקורס הזה ב700 שקל כדי שהסטודנטים יוכלו לטעום מהקורס הזה.
אפרים: זה קורס שניתן במסגרת המחלקה/האונ'?
אלון: זה קורס שניתן למחלקות להנדסה
אפרים: אני לא מניח שזה ניתן על ידי האונ'
אלון: דיקנאט הסטודנטים פרסמו את זה.
אפרים: זה לא קורס אקדמי שניתן על ידי מחלקה אקדמית. אם דיקנאט הסטודנטים נותן שיעורי תגבור אז זה בסדר.
אבישי: הסטודנטים לא תמיד יודעים להפריד, אני רוצה לתת לכם את האפשרות להתייחס.
דיקן: שמענו אתכם, אני מבקש שהנושאים האלה יועברו לראשי ועדת הוראה, ונשקול את זה בכובד ראש ונחזור אליכם בהקדם.
אבישי: אני רוצה להודות לכל מי שבא לשמוע, אני מודה לכם, העלתם דברים חשובים. אנחנו נדבר קצת על השביתה, קצת על הבחירות, קצת על ההיי-לרן.
דיקן: הנושא שהועלה קודם על הבעיות של תרגילים שאין להם הרצאות בגלל השביתה. החזרתי היום נייר שהגיע אליי מהרמ"ח לרקטור בבקשה לקבוע מדיניות ברורה. אני מצפה לתשובה ואני אפעל בהתאם.
רמ"ח מתמטיקה: נוצר כאן בלגן שאף אחד לא יודע להשתלט עליו. אנחנו מתחילת הסמסטר מודעים לזה ופונים למי שמוסמך. אני מקווה שהשביתה תסתיים, יתחיל הסמסטר ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו עם האמצעים שהאונ' תיתן לנו, לדאוג שהתרגילים יהיו בהתאמה עם ההרצאות. אנחנו יודעים שיש בעיה מאוד גדולה, שחלק מקבוצות ההוראה מתקיימות וחלק לא. נצטרך לפתור את הבעיה הזאת איכשהו. אנחנו מודעים ונעשה מה שאפשר.
שגיא: פיזיקה נתנו הוראה שתרגולים לא ממשיכים.
רמ"ח מתמטיקה: אני אברר אם יש לי סמכות לתת הוראה כזאת.
יבחר: אמרו לי שזה החלטה של המרצה אם אפשר או לא. אני נתתי הוראה למתרגלים שלי שאין טעם לתת תרגולים בלי הרצאות וכל מרצה יכול לתת הוראה כזאת.
אבישי: אני רוצה להתייחס לזה. שבוע שעבר נשלח מכתב לרקטור ולנשיאה
אפרים: אף אחד בפקולטה לא מוסמך לבוא למורים ולהשבית אותם מעבודתם.
אבישי: יש קורסים שבהם יש מרצה ששובת והוא אמר למתרגלים לרוץ עם התרגולים. זה לא מקובל. אם המרצה שובת לא ראוי ולא הגון לצפות מהסטודנט ללמוד לבד. אם המרצה מן החוץ אז בהחלט שילמד. יצא מסמך שלנו לרקטור ולנשיא עם בקשות להבהרות. יש דברים שקיבלנו תשובה מהנשיאה – סטודנטים לא יחויבו מחודש דצמבר, קורסים שבהם אין הוראה מלאה לא יחויבו אלא אם תחודש הוראה מלאה. לגבי סיטואציה של מרצה שובת ומתרגל מלמד, אני מבקש להעביר את זה אליי למדור, הכל מועבר לצבי הכהן ומטופל נקודתית. אני חושב שזה לא נכון ולא יעיל לקיים את התרגול. אמור להיות הרצאה ואז תרגול. אין טעם לעשות תרגולים בלי הרצאות. יש נכונות באונ' לעזור.
נטלי: המצב יותר חמור, נותנים לנו תרגילים שלא קשורים למה שהמתרגלת מלמדת. אין סנכרון.
אבישי: נקודתית אם מרצה שובת והמתרגל מלמד להציף את זה אלינו. קורה שיש קורסים שחלק ממי שמלמד אותם לא שובת, היו מקרים שרצו להיכנס להרצאות . במידה וניתן להעביר את הכיתה לאודיטוריום והמרצה מוכן ללמד 100 אנשים במקום 50. מרצה בסגל הבכיר ששובת, לא מתקיימת הוראה, לא ינתנו תרגולים ולא יהיו מטלותת
אפרים: הקורסים שבמספר קבוצות ניתנים כך כי מס' הסטודנטים גדול. כאשר בקורס יש 120 מקומות ורשומים 300 סטודנטים, אי אפשר לקחת 300 סטודנטים ולהכניס אותם בקבוצה אחת. אי אפשר לפתור את זה בדלת האחורית. הבעיה הזאת קשה . אי אפשר לפתור את זה ככה באופן טכנית.
אבישי: בגלל זה זה לא קטגורי. אם יש מרצה שמוכן לשאת את הנטל ויש חלל לתת לו אז אחלה, אבל אם לא אז לכבד את זה.
אפרים: אין כיתות ללמד קורסים כאלה.
אבישי: היה מקרה ספציפי כזה בהנדסות שהיה שיעור שהתקיים והיה אולם פנוי ואם היתה נכונות יכולנו לפתור את זה. אח"כ סטודנטים יחזרו ללמוד ויהיה אמוק גדול. זה לא הוגן כלפי המרצים ולא כלפי הסטודנטים ואיפה שאפשר להפעיל שיקול דעת נקודתי צריך לעשות את זה.
אפרים: תעביר לנו את הדברים שנאמרים כאל.
אבישי: יש כאן פרוטוקול ונעביר את זה.
אפרים: יופי, תעבירו אלינו ונתייחס אל הדברים.
דיקן: נגמרה השביתה – איך אתה רואה את היום אחרי?
אבישי: אני מזדקן ב20 שנה. זה שהסגל יצא במאבק, זה זכותם. ברגע שזה נעשה, אנחנו נושאים במחיר, המחקר נמשך, המחיר הוא עלינו. כבר עכשיו אנחנו ביום ה31 לשביתה, יש נגיסה כבר עכשיו גם בחופשה וגם בסמסטר קיץ שעומד בסכנה. כשמגיעים ל60-65 יום וזה נראה רציונאלי, אנחנו בברוך.
דיקן: אני פניתי לרקטור בשאלות האלה. אני חושב שאם הסטודנטים ידרשו גם את ההיערכות הזאת לפני כן
אבישי: אנחנו כן דורשים את זה. יש לנו מחזור עם קיץ ראשון של מלחמה, סמסטר ב' עם שביתת סטודנטים, סמסטר עכשיו עם שביתה. הם פגועים אקדמית מבחינת ידע. אני חוקר פחות טוב אם התשתית שלי פחות טובה. ביקשנו גם שיפוי על אובדן ימי הכנסה, גם השלמה של כל החומר. אני לא רוצה פטורים, אני רוצה ידע. אבל השנתון לא מחכה לאף אחד. המצב האופטימלי הוא הסטה מינימאלית של הסמסטר. זה ידרוש מאמץ גדול מהסטודנטים וגם מהסגל. לא הייתי רוצה להגיע למצב של פטורים וגם לא מצב עם פחות מפגשים. אין לי פתרונים. אני כבר 4 שבועות מחכה לתשובות מכולם, ואין .
שגיא: יש פתרונות ריאלים, אפשר לעשות עכשיו קורסים של מרצים מן החוץ ולא תצטרך לעשות את זה אח"כ
אבישי: יש לזה השלכות.
יבחר: השביתה לא תיפסק עד שהיא לא תזיק מספיק. ככה זה במדינה.
אבישי: אני כבר שנה וחצי אומר אותו הדבר. יש קשר בין שביתת הסטודנטים לבין המצב בבתי ספר היסודיים, לבין התקצוב של המוסדות האלה. אני שומע הרבה תסכול מההנהלה פה וזה משפיע עליכם – יחס גדול של סטודנטים פר מרצה, בעיות של מעבדות וכד'. עכשיו אנחנו משלמים את המחיר. או שנעלה על הבריקדות או שזה לא ייגמר.
יש אונ' שב10 שנים גדלה פי 3, יש מחסור בכיתות, בתקנים, יש סגל זוטר ומורים מן החוץ שלא מקבלים תנאים. יש סגל בכיר. אם נחכה לא יקרה כלום. תודה לחברי הסגל שהגיעו.


הפסקה.

אחרי הפסקה:
אבישי: אני רוצה להציג בפניכם משהו שחשוב שתדעו וחשוב שנעביר את זה הלאה. אנחנו בשלבים אחרונים של אפיון של אתרי מחלקות. יהיה לכל אחד בהיי-לרן את המחלקה שלהם. לוועד תיפתח הרשאה להעביר הודעות לכלל הסטודנטים.
מאגר הידע – תהיה לכם הרשאה להיכנס למאגר הידע ולהעלות תכנים אקדמים – סיכומי שיעור, דברים אישיים שלכם, רשימת קריאה, כל עוד זה לא חומר מוגן.
דניאל: אבל דיברנו על זה שהמערכת הזאת מנוונת, אז למה דוחפים אותה בכלל.
שחר: כי אנחנו חושבים שזה כן כלי טוב.
אבישי: זה כלי אדיר ויש בו הרבה דברים.
דניאל: אפשר להשתמש בה רק בדפדפן אחד, יש בעיות עם פתיחת חלונות לפעמים.
אבישי: נעצור את זה, אני אעשה סקירה ותגיד את הסייגים שלך. יש את מאגר הידע שם תוכלו להעלות חומר שלא מוגן בזכויות יוצרים או שהוא פתרון לתרגיל שטרם הוגש וכד'.
יש תיקיה של מדור אקדמיה – שם יהיה חומר רלוונטי- תקנון בחינות אחיד, ספריית השאלה וכד'. האתר באפיון ומחכים לריג'קטים שלכם. יש כאן גם את המרכז תקשורת, גם קורסים כלל מחלקתיים, אפשר להעלות הכל בהגבלות של זכויות יוצרים. יש קבוצות דיון, יש לוחות מודעות כיתתיים. מי שרוצה למכור ספרים, אופניים, חיפוש שותף, מה שתרצו.
דניאל: למה צריך את זה אם יש פורום של האונ'? יש כבר פורום של האגודה ופורום של האונ'?
אבישי: שמורה לכם הזכות לפעול איך שתרצו.
שגיא: לגבי העלאה של חומר – יש מכונות שסורקות בספרייה, אז תנו כרטיס שישמש לזה. שלא נצטרך להגיע למדור אקדמיה בשביל זה. תנו לי את הכרטיס שאני אשתמש בו אך ורק לזה. זה ימנע לכם כאב ראש.
אבישי: אני יכול לבדוק את זה. אבל מאיפה אני יודע שתשתמש רק בזה?
שגיא: אתה יכול לסמוך, ואתה יכול לבדוק גם מה העלנו
אבישי: אני אבדוק את זה. אני חושב שהמערכת הזאת היא מערכת עם המון אפליקציות והיא כלי אדיר. בתשובה לשאלה של דניאל, ההיי-לרן כמערכת טוב יותר מכל פורום, ככלי הוא אדיר. אין גבול למה שאפשר לעשות איתו. פתחנו אותו בשבילכם כדי שתגידו מה אתם רוצים ונוכל לשפר.
הכל יהיה מרוכז פה, זה שרתים של האונ'.
דניאל: הפורום של האונ' הוא ממש ברמה גבוהה
אבישי: מי שלא רוצה שלא יפתח. יש לכם אפשרויות להעלות חומר ולתקשר ביניכם , כל דבר שתרצו להעלות – שעות קבלה של מרצים, עדכונים, הנחיות לתקופת בחינות, מה שתרצו. יש מנהלת שירותים אקדמים, יש רכזים, יש אותי. זה פיילוט ואנחנו מחכים לדברים שלכם. זה כלי אדיר, הוא מוצר טוב ויקר והאונ' מוכנה לפתוח אותו לנו. אל תעלו חומר סתם, אל תפרו זכויות יוצרים. תיכנסו למערכת, תביאו ריג'קטים וזה פיילוט. בת"א זה עובד מדהים, זה חיזק את הקשר בין המחלקה האקדמית לוועדים, זה עשה המון סדר. תנו לזה צ'אנס, כמעט הכל אפשרי.
עופר: לגבי ת"א, איך הם מתמודדים עם שיתוף חומר של הסטודנטים עם זכויות יוצרים? איך משתפים חומר שמוגן על ידי זכויות מרצים
שחר: הם לא
עופר: אנחנו עושים את זה הרבה, ואם אי אפשר במערכת הזאת לעשות את זה, אז נשתמש במקום אחר.
אבישי: חומר מוגן בזכויות יוצרים זה ספר או מקראה או כתב עט. באופן עקרוני למרצה הקורס, מותר לקחת קטע מספר , לצלם ולהעלות. כי האונ' מקבלת הרשאה פר רשימת המשתתפים בקורס. למה אתם צריכים את זה? תעלו סיכומי שיעור, חומר עזר, פתרונות... יש כל כך הרבה דברים שהם לא מקראות.
עופר: אבל יש חומר שהוא מקראות וכן עושים את זה היום. זה לא נותן מענה.
אבישי: אם הייתי רוצה לתת מענה מלא הייתי צריך לקנות הרשאות, זה עשרות אלפי דולרים. במסגרת מה שאפשר נפתח הרשאה ותשתמשו במה שאפשר. זה עונה גם לצרכים חברתיים.
טל: זה באמת חשוב.
אבישי: הדבר הזה כרגע בשלבי אפיון אחרונים, לא סיימנו את זה בלעדיכם כי לא רציתי לקבוע לכם. תציפו את הצרכים שלכם ומה שאפשר יקבל מענה.
איתי: למרצים יש גישה לראות מה אנחנו מעלים שם?
אבישי: לא. כי ועד השנה הוא מרצה הקורס. אם אתה מעלה הודעה כוועד שנה א' גם שנה ב' וג' יוכלו לראות. זה אתר מחלקתי. במאגר הידע תוכל להכניס הודעה ספציפית אם תרצה. תחתמו על הטפסים, נפתח לכם את ההרשאות ומה שתרצו ואפשר יהיה לפתוח נפתח. זה דבר שבת"א שיפר משמעותית גם את הקשר בין המדור לוועדים, וגם שיפר את הדינמיקה בתוך הכיתה וזה טוב וזה חשוב.
אני אתייחס לעוד דבר אחרון. הבחירות למועצה מתקרבות, הוחלט לדחות אותן בשבוע כי אין מספיק מועמדים. מי מכם ששוקל או מכירים אנשים שמעוניינים, לדחוף אותם להגיש מועמדות.
אלון: זה לא קשור למנדטים? כי הרי יש בפקולטה למדעי הטבע בין גדלים של מחלקות
אבישי: הבעיה היא מספר המועמדים. צריכים 33 חברי מועצה, כרגע יש 20 מועמדים בערך.
דבר נוסף, חסרים נציגים של ועדי שנה א', מי מכם שמכיר אותם, תקשרו אותם אלינו למדור וזה חשוב שיהיו נציגים, תציפו את זה הלאה.
נושא אחרון זה שירותים אקדמיים- המדור מציע כמה שירותים אקדמיים – קורסי הכנה כמו GMAT, יש קורסים באנגלית מדוברת, אנחנו במגעים לגבי קורס ייעוץ השקעות וכד'. אם יש דברים שהייתם רוצים לראות תפנו אלינו וננסה לקדם. תודה שבאתם.
לב, רכז ספריית השאלה: אתם כבר מכירים את ספריית ההשאלה. אנחנו עובדים קשה עכשיו כדי להשיג מימון נוסף ולרכוש ספרים נוספים כי אין מספיק עותקים. אנחנו גם מנסים לסנכרן את הספרייה עם אתר האינטרנט. מה שאני מבקש מכם כוועדי כיתה, אתם יודעים מה הספרים שאין לנו בספרייה ושאתם כן צריכים ודרושים לכם. כמו הספר עם תרגילים בחדו"א של קרביצקי. אני מבקש שכל אחד במחלקה שלו יבדוק מה הספרים שבאמת נחוצים. לא ספר שמשרת רק קורס אחד במחלקה מסוימת, אלא קורסים שבהם הספרים יכולים לשמש הרבה מאוד סטודנטים. תעשו מעין רשימה כזאת ובשבוע-שבועיים הקרובים תעבירו את הרשימה לשחר או ישירות אליי. יש לנו מיילים לכולם, אני אשמח לקבל את זה. תכתבו מי אתם ואיזה ספרים אתם רוצים. אני ארכז הכל לרשימה ולקראת אמצע דצמבר אציג את הרשימה לאגודת הסטודנטים , לדיקן ויכול להיות שנקבל מימון לרכוש אותם. זה ישרת את כולכם ואני רוצה לעשות את זה למענכם ואני אשמח אם תעשו את זה.
טל: אתה מתעסק גם עם ציוד נוסף? ערכות ניתוח, חלוקים?
לב: היה ניסיון לרכוש אותם ולתת להשאלה שהיה כושל. נתקלו בהרבה מאוד בעיות. עם ספרים זה מאוד פשוט, וערכות ניתוח זה דבר שמתקלקל ולכן זה בעייתי.
איתי: קרביצקי למשל זה חוברת מצולמת שכולם קונים, אתם מתעסקים גם עם חברות.
לב: אפשר לקנות גם חוברת אם זה מסודר. אני חושב שזה אפשרי לרכוש 10-20 עותקים של החוברת. זה לא ישרת את כולם, כי אי אפשר, אבל זה יעזור.
אלון: יש למשל את 3 הספרים של בן ציון קון שאין ברמה מספקת.
לב: נכון, יש את חדו"א, אלגברה לינארית, ופונ' מורכבות, זה עם עותקים מוגבלים ואני מודע לזה ועובד קשה כדי להרחיב את המלאי בספרייה. פונקציות מרוכבות יש באמת רק 3 עותקים, אני מאמין שיהיו עוד.
אלון: זה קצת בעייתי שבן אדם יכול לקחת את הספר לשנה שלמה ויש כמות מוגבלת של עותקים. גם 80 עותקים של ספר בחדו"א, אם סטודנטים מהנדסה יקחו את זה, אז זהו.
שחר: ככה זה גם בספרייה פה, ככה זה בכל מקום.
לב: אני מודע שזה לא רק הנדסה צריכים את זה. ואין דבר כזה שהנדסת חשמל יקבלו הכל וניסיתי לחלק את זה שווה בשווה. ניסיתי לחלק ככל שאני יכול, אי אפשר לרכוש 100 עותקים.
אלון: אי אפשר לעשות חלוקה בין מחלקות שונות?
לב: אני מנסה לעשות את זה. זה מערכת ממוחשבת, אבל אני לא יודע כמה סטודנטים צפויים מהנדסת חשמל.
אלון: אז אפשר לעשות מלאי לפי מחלקות ולהוריד משם אם מישהו לקח.
לב: זה מה שעשיתי.

שחר: מעביר מצגת על אגודת הסטודנטים.
האגודה מחולקת לגוף מחוקק ומבצע כמו הממשלה. הגוף המחוקק שלנו זה המועצה, יש 33 נציגים והרבה פחות בסוף. הם מתווים מדיניות. בשביתת הסטודנטים למשל בשלב כלשהו הוועד של האגודה התנגד לשביתה ורצה להפסיק, אבל בגלל שהמועצה הנחתה להמשיך הצביעו בעד בהתאחדות, כלומר יש הרבה כוח ואפשר היה לראות את זה בישיבות עם 600 איש בבית הסטודנט.
הגוף המבצע מחולק למדורים – תרבות שאחראי על הפקת אירועים, כספים , הסברה – הסברת פנים וחוץ, להסביר לסטודנטים מה האגודה עושה ולקהל הרחב. יש את מדור תפעול ואת מדור אקדמיה שלדעתי הכי הרבה סטודנטים מגיעים אליו.
למה צריכים אתכם – כי אם יש בעיה באיזשהו קורס באים אלינו המון סטודנטים מאותו הקורס ואחד אומר שהוא דיבר עם המזכירה, אחד עם המרצה וכד'. כשכל אחד פונה למקום אחד שום דבר לא קורה. הכי טוב שכולם ירוכזו תחת ועד כיתה וכשיש ועד טוב זה קורה. הוא מטפל בזה בעצמו ובמקביל מדבר איתנו לקבל עזרה שלנו בניסוח מכתבים רשמיים, בכתובות ללכת אליהם וכדומה. הרבה פעמים אנחנו מטפלים בזה בעצמנו כי הוועד לא יכול, לא רוצה או לא מצליח לפצח אגוזים קשים.
מעבר לזה אנחנו גם פועלים לשינויי תקנון בלי שסטודנטים פונים, מטפלים באנשי מילואים ועוד.
אם סטודנטים שלכם יקבלו זימון לבית דין, אנחנו אלה שמייצגים אותם, אז תפנו אותם אלינו. אנחנו עוזרים באמת, אני רואה מקרים שעל הנייר זה הפסקת לימודים ובסוף יוצאים בנזיפה.
אנחנו מטפלים בקורסים מוזלים שזה בעיקר מרתונים. רמ"ד יושב לפעמים בוועדת הוראה פקולטית.
אם יש לכם זימון שני לבית דין, אז אחד השופטים הוא אבישי ושווה לדבר איתו לפני זה.
יהודה ידבר על הבנק בחינות.

יהודה, רכז בנק בחינות: אני רוצה לספר על הבנק בחינות והמאגר האקדמי. כרגע יש שירות נוסף שבו אוספים פתרונות של מבחנים משנים עברו, אפשר להשתמש בהם , אנחנו מוציאים גם חוברות מבחנים שבזה צריך את עזרתכם. הגדלנו את כמות החוברות ב300 אחוז לעומת שנים עברו. הבעיה היא שאני לא מכיר את החומר שלכם, אין לי מושג איזה מבחנים רלוונטים ואיזה לא ואתם צריכים לומר לי. אני מבקש מכם לעשות בקרת איכות על כל החוברות. ברגע שאני אסיים אני אשלח לכם רשימה של החוברות שהכנתי ואני אבקש מכם לעיין בהן ולהגיד אם זה רלוונטי ולהביא מבחנים עם פתרונות אחרים.
לגבי המאגר האקדמי – יש שם אלפי קבצים, זה נמצא במאות קורסים. מה שאבישי דיבר על מאגר הידע, זה יהיה כתוספת למאגר שכבר קיים. אם אתם מכירים אנשים שמתעדים תעודדו אותנו להעביר את החומר אלינו. יש כמה סטודנטים שלקחו יוזמה ומגיעים באופן קבוע, יום-יומי, אנשים שסורקים כל יום את השיעורים ואני שולח לכם אותם. אם אתם רוצים לעשות את זה, אל תחששו, יש לי זמן ואני פה בשבילכם. תעודדו אנשים לעשות את זה ואתם יכולים להפיץ את זה במייל.
הוספנו שירות, איתי מאוד סייע לנו בזה, של העלאה של הקלטות MP3 למאגר. יש לנו אישור לזה ואנשים לא יודעים שיש את זה. אם אתם רואים מישהו מקליט את המרצה אפשר להעלות את זה למאגר, כמובן שזה מותנה באישור של המרצה. כדאי לכם להשתמש בזה. יש טופס הסכמה בשביל זה והוא יעלה גם לאתר.
שגיא: אפשר להכניס מצגות עם הערות?
יהודה: כן, התנאי היחיד שלי הוא שאתה צריך להחתים את יוצר החומר. אני לא יכול לפרסם משהו שלא אושר, כי אנחנו פתוחים לתביעות. המאגר עצמו פתוח בשבילכם לכל מה שתרצו. כמו שאבישי אמר, חומר שלא אתם יצרתם אני לא יכול. חומר שיצרתם והוא רלוונטי אני מעלה.
אני רוצה לשאול אתכם מה דעתכם על בנק המבחנים והמאגר האקדמי , מה אפשר לשפר?
עופר: לגבי הממשק – אם אתה נכנס ורוצה לחזור, זה שוכח איפה היית. אני אוכל לשבת ולהראות לך את זה, זה לא מאוד אינטואיטיבי. הוא לא תמיד זוכר את הלוג אין.
טל: מאוד חשוב שלא יהיו שם מבחנים בלי תשובות, זה עדיף על כלום, אבל כן לנסות למצוא תשובות.
יהודה: יש כמה תהליכים שאנחנו עושים כרגע – יש פרויקט שעובדים עליו שעדיין בשלבי תכנון, אנחנו הולכים לקחת כמות מסוימת של מבחנים מהבנק בחינות ולתת למתרגלים לפתור אותם. דבר נוסף זה לקחת פתרונות מרצים. יש מרצים שמעלים פתרון מרצה באיזשהו אתר, לפעמים זה נעלם ואז זה נשכח. מה שאנחנו הולכים לעשות זה לבקש מכל פקולטה להעביר לאגודה את כל המבחנים. בפקולטה להנדסה יש כבר אישור ובקרוב מאוד נקבל קרוב ןל5000 מבחנים עם פתרון מרצה.
שחר: בטבע זה ידון בועדת הוראה פקולטית.
שגיא: יש מרצים שלא מפרסמים בכלל מבחנים.
טל: יש רק חשיפה ואתה לא מקבל את המבחן עצמו כי הם ממחזרים שאלות וכד'.
שחר: זכותם למבחן חסוי.
אלון: אתה יכול לסרוק כל מבחן שמרצה כתב או שצריך אישור של המרצה?
יהודה: הבנק הוא בשיתוף אל אגודת הסטודנטים. הוא בניהול טכני של האונ'. אני מנהל את המאגר בניהול השוטף, אסור לי ואני כפוף לנהלים של האונ'. אסור לי להעלות שחזור של מבחן חסוי.
לי אסור להעלות מבחן שסטודנט פתר לבנק בחינות, אבל אני יכול להעלות אותו למאגר האקדמי כי זה שלי ואז כולם יכולים להשתמש בזה.
יש כאלה שאומרים שמתרגל ישב איתם ועזר לפתור ואין ציון.
שגיא: זה לא אחראי לשים משהו בלי ציון.
אלון: לגבי הבנק בחינות ומאגר הסיכומים יש לי המלצה, אם אפשר לעשות דירוג של אנשים שהשתמשו בקובץ, כמה הקובץ הזה היה יעיל. אם יש 20 אתה לא יודע בדיוק מה לקחת, בד"כ לוקחים או את המרצה הספציפי או את ההכי עדכני.
יהודה: אני מבין, אבל הדירוג, מי שקובע אותו זה המרצה. כי אם זה היה ..
שחר: הוא מתכוון שברגע שאתה מוריד מבחן תיתן דירוג לכמה הוא עזר לך. אפשר לבדוק את זה, דברים טכניים לוקחים הרבה זמן, בייחוד שזה על השרת של האונ'.
יהודה: בסיכומים אפשר לדרג, יש גם אופציה לרשום הערות על הסיכומים. יש כאלה שרושמים ואני בודק את זה. לדוגמה, אנשים רשמו שיש בלבול בין עמודים ואז אני מתקן. ההערות גם טובות בשבילכם. אתם יכולים להגיד שבעמוד כך וכך יש טעות. תשתמשו בזה, זה כלי טוב. כל דבר שתרצו ותחשבו שראוי שיהיה, דברו איתי ואני אעשה הכל כדי שזה יקרה. תודה.

שחר: יש המשך של המצגת על ועד כיתה, אני מקווה שהבנתם את החשיבות. לגבי ההיי-לרן – מתמטיקה, מדמ"ח וגיאולוגיה חתמו ואישרו שיהיה אתר מחלקה. פיזיקה אמרו בינתיים שלא יהיה. מדעי החיים וכימיה אמרו שאולי, אני מאמין שיהיה. תודה שבאתם.
נערך לאחרונה על ידי אלון בתאריך 13:32 29/11/2007, נערך פעם אחת בסך הכל.
אלון
 
הודעות: 45
הצטרף: 09:09 09/08/2007
מיקום: תלוי אם מתבוננים או לא

הודעהעל ידי infinity » 12:36 29/11/2007

תודה על פרסום הפרוטוקול. :D

יש טעות בפרוטוקול. התייחסתי לחדו"א א1 ולא להסתברות מבחינת אחידות הקורס משנה לשנה.
infinity
 
הודעות: 236
הצטרף: 15:09 04/05/2007

הודעהעל ידי dcohen » 07:27 12/01/2008

dcohen
 
הודעות: 2069
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310


חזור אל הפורום החדש של הסטודנטים לפיסיקה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron