דף 1 מתוך 1

פתרון תרגיל כיתה 12 שאלה4

נשלח: 12:12 15/07/2016
על ידי galcl
שלום.
בפתרון התרגיל הראשון של התרגול הנל, הפותר מתחשב בחישוב מומנט ההתמד הכולל בRCM החדש שנוצר בעקבות הגוף השני שנדבק לגלגל, וכמו כן במומנטים הנקודתיים של מה שנדבק לגלגל. לעומת זאת, בפתרון תרגיל 4, הפותר לא מתחשב במומנטים הנקודתיים של הילד והכדור והוא משתמש בR במשפט שטיינר במקום להשתמש ב(R-RCM). האם פספסתי משהו? תודה
*ובהמשך לשאלה-בסעיף ב'-הרי הקרוסלה כעת לא מסתובבת סביב הציר המרכזי שלה לא? אז למה נלקח הR של הקרוסלה? (הרי מרכז הכובד זז)

Re: פתרון תרגיל כיתה 12 שאלה4

נשלח: 14:55 15/07/2016
על ידי simba
מה שפספסת, זו הנקודה הבאה.
בתרגיל הראשון אין שום ציר שמקבע את הדיסקה, ולכן היא תמשיך להסתובב, כמו שמופיע בפתרון שם. יתרה מכך בשל העובדה שאין ציר שמקבע אותה גם התנע הקווי נשמר וכל המערכת זזה.

בתרגיל השני המקרה אחר. כמו שאני מאמין שכל מי שהתסובב פעם כל קרוסלה יודע, הקרוסלה מסתובבת סביב אותו הציר (המצוי במרכז הקרוסלה) בלי קשר לשאלה אם יש או אין שם ילד.

זו התשובה בעצם לשתי השאלות שלך.
בבעיה זו גם התנע הקווי לא נשמר. הציר מפעיל כוח חיצוני על המערכת (שמורכבת מקרוסלה+ילד+כדור), וקל לראות שהתנע הקווי של מרכז המסה לא נשמר מאחר והא שווה 0 לאחר ההתנגשות ושנה מ-0 לפניה.

הבחירה השונה של הצירים, סביבם הכול מסתובב שהיא בחירה מתמטית ולא פיסיקלית במהותה, משקפת את הציר סביבו נוח לחשב במקרים השונים, כתוצאה מהפיסיקה השונה בשתי הבעיות.