התייחסות כללית לקורס

שלח תגובה
orent
הודעות: 9
הצטרף: 13:36 26/01/2010

התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי orent » 14:49 18/01/2011

שלום לד"ר רורליך ופרופ' פולמן,

היה נראה לי חשוב לתת התייחסות כללית שלי לקורס, ולתת לאנשים להגיב פה, כדי לאפשר לבאים אחרינו (אולי) להבין יותר טוב את החומר.

התחושה הנוכחית שלי היא שבסוף הקורס, אני לא יודע דבר וחצי דבר על קוונטים.
אני מדגיש כי זה לא נובע מחוסר הצלחה בפתרון תרגילים, אלא תחושה יותר כללית.
הפתרונות לתרגילים, הינם לרוב אלגוריתמים בסיסיים ולא מבוססים על הבנה מעמיקה של החומר, אותה לתחושתי לא רכשתי במהלך הקורס.

פיזיקה 1 ופיזיקה 2 הם תחומים שאנו מכירים מהעבר והינם יותר אינטואיטיביים.
לעומת זאת - יחסות ובעיקר קוונטים, הם נושאים שקשה מאוד לתפוס.

לדעתי - כדי לשפר את הקורס, כדאי לעשות הדגמות, כדי שנבין מה באמת קורה, מה זה אומר הסתברות ומה זה אומר גלים,
איך מודדים תנע ומקום, ואיך באות לידי הביטוי קפיצות האנרגיה.

אני מבין שלקחת 300 סטודנטים למעבדה, זה בלתי אפשרי, אבל תמיד ניתן להראות סרטים שמראים את הניסויים (קצת כמו מה ששמתם על ניסוי שני החריצים ב-EXTRA)- בטח של ניסויים משמעותיים כמו האפקט הפוטואלקטרי, קומפטון ושטרן-גרלך שאנחנו צריכים להכיר לעומק.

לסיכום -
אותי הקורס עניין, כי אלה דברים שמעולם לא למדתי (בניגוד לפיזיקה 1 ו-2),
אבל אני מרגיש שלא יצאתי עם ידע אמיתי על קוונטים, אלא רק עם ידע על דרך לפתור שאלות ספציפיות.
חבל שבתחום כזה - רמת הידע מספיקה למבחן אבל לא תעזור אחריו....

rohrlich
הודעות: 468
הצטרף: 12:45 26/08/2007

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי rohrlich » 17:42 18/01/2011

Electrons
Microwave Tunneling
Photoelectric

אלו שלושה סרטים שמופיעים כבר זמן רב בעמוד Extra.

הם לא נפתחים מיד.

yossefn
הודעות: 3
הצטרף: 18:46 26/10/2010

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי yossefn » 15:15 04/02/2011

לי הם לא נפתחים בכלל.. נדרשת סיסמא וסיסמת האוניברסיטה לא פותחת לי אותם..
מישו הצליח להיכנס או יודע מה הסיבה שאי אפשר להכנס??
בתודה ושבת שלום

rohrlich
הודעות: 468
הצטרף: 12:45 26/08/2007

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי rohrlich » 22:22 05/02/2011

Electrons , Microwave Tunneling נבפתחים לי אחרי במה דקות. אני לא יודע מה קרה עם Photoelectric אבל אפשר לנסות

http://physweb.bgu.ac.il/~rohrlich/photoelectric.VOB

newsthet
הודעות: 27
הצטרף: 14:51 20/11/2009

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי newsthet » 23:18 05/02/2011

Recommended Literature

* (AM) N. W. Ashcroft, N. D. Mermin, Solid State Physics, 1976
QC 176.A83 , QC 176.A83 1976B
* (FL) R. P. Feynman, R. B. Leighton and M. Sands, The Feynman Lectures on Physics, Vols. I-III, 1965
QC 23.F47 , (QC 23.F4717 in Russian)
* (M2) E. Merzbacher, Quantum Mechanics, Second Edition, 1970
QC 174.1.M36 1970
* (M3) E. Merzbacher, Quantum Mechanics, Third Edition, 1998
QC 174.12.M47 1998
* (OU) האוניברסיטה הפתוחה, פרקים בפיסיקה מודרנית, 1980
QC 21.2.U5
* (TL) P. A. Tipler and R. A. Llewellyn, Modern Physics, 4th ed., 2003
QC 21.2.T547 2003

uriit
הודעות: 26
הצטרף: 00:48 10/03/2010

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי uriit » 15:08 15/02/2011

אני חושב שלהבא היה חכם לסדר את הקורס שהחלק של יחסות יהיה בסוף הקורס, זה חלק פחות אינטואיטיבי והרבה יותר קשה ועד סוף הסמסטר שוכחים אותו לגמרי

rohrlich
הודעות: 468
הצטרף: 12:45 26/08/2007

Re: התייחסות כללית לקורס

שליחה על ידי rohrlich » 01:11 18/02/2011

אנחנו כמובן נשמח לשמוע הערות נוספות וכל הצעה לשיפור הקורס. אך יש לי לציין שני דברים:

1. עד כמה שידוע לי, המחלקה להנסדת חשמל תשנה את סילבוס הקורס שינוי עמוק - בין היתר, להסיר את היחסות מהסילבוס ולהתרכז בחומר מעובה (מצב מוצק). לשינוי זה השלכות למי שעדיין מחכה למעוד מיוחד להיבחן: מועד ג' הוא המועד האחרון להיבחן על פי סילבוס הקורס כפי שהוא היה השנה. אחר כך סטודנטים המבקשים להיבחן יצורפו לאחד המבחנים של הקורס עם הסילבוס החדש.

2. לא ידוע אם אנחנו מלמדים את הקורס בשנה הבאה, וההנחה היא שלא.

לעצם השאלה: פעם (בשנת תשס"ז) אכן לימדתי את היחסות בסוף הקורס במקום בהתחלתו. החלטתי שמקומה בהתחלת הקורס, וזאת משתי סיבות: סיבה ראשונה, משום שלתורת הקוונטים אין גבולות ואחרי שנכנסים לעולם הקוונטי קשה להגיד "די!" ולהתפנות לנושא אחר. סיבה שנייה, גם תורת היחסות וגם תורת הקוונטים הן תיאוריות מאתגרות ומבלבלות, אבל רק היחסות משמשת מופת של תיאוריה מדעית בעלת מבנה נקי, הגיוני ותמציתי. חשבתי שמגיע לכם, הסטודנטים, לראות דוגמה כל כך טובה לפני שמסתבכים עם תורת הקוונטים.

גם קל יותר להסביר את פיזור קומפטון במעבר מיחסות לקוונטים מאשר בכיוון הפוך.

שלח תגובה

חזור אל “- פיסיקה 3א (במקור להנדסת חשמל)”