שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

ניתן לפנות ליו"ר ועדת הוראה עם שאלות / הצעות / בקשות / תלונות. אם יש בעיה עם קורס או עם מעבדה יש לפנות תחילה לאחראי האקדמי (ראו מדורי קורסים ומעבדות בפורום מקביל)
שלח תגובה
dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי dcohen » 17:36 21/08/2019

שלום לסגל ההוראה ולסטודנטים,

המרצים, המחלקות וההנהלה מודאגים מההתדרדרות באיכות הלמידה של הסטודנטים בשנים האחרונות. אין לנו פתרונות קסם. בסופו של דבר - ההצלחה תלויה בסטודנט - האם הוא או היא פותחים ספר, לומדים את החומר, ומשקיעים בתרגולים בצורה אקטיבית. לצערנו סטודנטים רבים חיים תחת האשליה שמרתונים, שמטרתם הכרה פסיבית של מאגרי שאלות, הם הדרך להצליח בקורסים. שנה אחרי שנה האשליה הזו מתנפצת ונגרם תיסכול רב גם לסטודנטים (שחשבו שהשקיעו והבינו) וגם למרצים (שמשקיעים הרבה מאמץ שלא בא לכדי ביטוי בתוצאות). נערכו דיונים רבים של ועדות הוראה של פיזיקה והנדסה בנושא. להלן קישור למסמך שסיכמנו להפיץ בתחילת כל סמסטר. מדובר במעין נייר עבודה שמיועד לסטודנטים ולצוות ההוראה. נשמח להתיחסויות. המסמך יעודכן בהתאם להתפתחויות...

https://physics.bgu.ac.il/WikiView.php? ... &langd=rtl

תקראו בבקשה לפחות את הפסקה "המסר לסטודנטים".
בפרט אנו מצפים/מקווים שועדי הכיתות יהיו מעורבים בצורה קונסטרוקטיבית בתהליך.

תרומות עיקריות למסמך - פרופ' מיכאל גדלין (יור ועדת הוראה פקולטית), פרופ' מיכאל לובלינסקי (יו"ר ועדת הוראה מחלקתית), ופרופ' איתן גרוספלד (ועדת ניהוג של המחלקה). בכל מקרה לא בהכרח כל מה שכתוב משקף בהכרח את דעת כולם, ואם יש טענות על המסמך שהתגבש אני לוקח אחריות...

בברכה, דורון כהן
ראש המחלקה לפיזיקה

yotamlif
הודעות: 2
הצטרף: 14:43 24/10/2019

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי yotamlif » 17:41 24/10/2019

שלום,
כתלמיד פיסיקה, מההיכרות שלי עם עמיתיי הסטודנטים, שינון ״פסיבי״ של החומר, חוסר רצון להבין באופן עמוק את החומר ולמידות מרתונים וכו׳ הם לא מאפיינים של תלמידי פיסיקה. בכל זאת, הרבה מהדברים שנרשמו במסמך לדעתי כן נכונים ובהחלט הייתי שמח להבין ולהפנים אותם בתחילת הלימודים. למרות שכל הדברים נאמרו באוריינטציה ובתחילת שנה, הדברים נקלטים ומופנמים באמת רק מאוחר יותר.
בכל זאת, הייתי רוצה להעלות נקודה נוספת -
הגורם העיקרי, לדעתי האישית, לציונים נמוכים בקורסים של שנה א׳, הוא דיסוננס בין מה סטודנט מבין שרמת ההבנה וההתעמקות הנדרשת מבחינתו בחומר לבין מה היא באמת.
סטודנט מבין מה רמת ההבנה הנדרשת ממנו משיעורי הבית בלבד. לא משנה מה יש בהרצאה או בתרגול, אם סטודנט מצליח לפתור את שיעורי הבית לבד - מבחינתו הוא ברמה הנדרשת, ולדעתי כך זה צריך להיות וזה באמת אמור לשקף.
הבעיה היא - שמנסיוני האישי, זה לא המקרה. בעוד שנאמר לסטודנטים שהשיעורי בית קשים לפחות כמו המבחן אם לא יותר, בפועל המבחנים בשני המקצועות בנויים כך ששתי השאלות האחרונות קשות באופן מורגש ולעיתים מובהק משיעורי הבית.
דוגמאות -

פיסיקה 1:
מועד א׳ 2018 חלק ב׳ שאלה 2 - https://physics.bgu.ac.il/COURSES/PHYSI ... dA2018.pdf
שאלה שדורשת הבנה טובה בנושאי תנ״ז, גלגול ללא החלקה, מומנטי כוח ומערכות מסתובבות. אפשר לעיין בשיעורי הבית בנושאי תנ״ז וגלגול (אין שיעורי בית בכלל בנושא מערכות מסתובבות) ולראות שההבנה בכלל של רישום נכון של סכום המומנטים בשאלה הזו דורשת קפיצה מחשבתית קלה שלא תרגלנו לא בשיעורי בית ולא בתרגול, שלא נדבר על שאר השאלה. אינני טוען שהשאלה קשה מדי לסטודנטים (היא לא), רק שבאמת מישהו יסתכל רגע בשיעורי בית ואז בשאלה במבחן, ויגיד אם סטודנט שמצליח לפתור את השיעורי בית מבין את רמת ההתעמקות שדרושה ממנו על מנת להגיע לשאלה כזו במבחן כשהוא כבר פתר דברים קשים מזה.
אני מפרסם דוגמה זו כי היא זכורה לי מהפעם הראשונה שניגשתי לקורס. בפעם השנייה הגעתי מוכן בהרבה ולמדתי עצמאית הרבה מעל רמת השיעורי בית כך שאינני יכול אובייקטיבית להגיד אילו שאלות בקורס 2019 היו דומות במובן הזה. יש לומר שכבר הבעתי את דעתי בנושא הש.ב מול המרצה של פיסיקה 1 בפעם השנייה שלקחתי את הקורס והוא היה מאוד קשוב לכך.

פיסיקה 2:
מועד ב׳ 2019 שאלה 3 - https://physics.bgu.ac.il/~gedalin/file ... 019B-2.pdf
כאן עדיין יש לי גישה לש.ב הרלוונטיים בנושא אז אני מפרסם גם לינקים -

https://physics.bgu.ac.il/COURSES/Admin ... ics/2019B/

https://physics.bgu.ac.il/COURSES/Admin ... ics/2019B/

ניתן לדעתי לשפוט באופן אובייקטיבי שבעוד השאלות במבחן הזה בעלות תשובה קצרה ותמציתית, הן דורשות הבנה יחסית עמוקה - וזה דבר מעולה! אבל גם ניתן לראות שעבודות הבית הן לא כאלה וכאשר סטודנט פותר את הש.ב ומרגיש מוכן למבחן כזה - הוא לא מוכן.
אציין גם כי המרצה בהחלט סיפק תרגילים נוספים בלקצ׳ר נוטס שהוא פרסם ואפילו היו תרגילים שם קצת דומים לשאלה הזו, שעשיתי אותם (לגמרי במקרה - יש שם המון שאלות). אבל זה לא אותו דבר - סביב שיעורי הבית נבנה ״סיסטם״ שלם של פתירה תו״כ הסמסטר, הפנמה לאורך זמן, הגעה לשעות קבלה, פתירת תרגילים נבחרים בזמן תרגול וכד׳. אני חושב שבעת כתיבת העבודות בית צריך לצאת מנקודת הנחה שהם אמורים להספיק להפנמה של החומר ברמה הנדרשת, ולא צריך לתת מקורות נוספים שלדעת המרצה הם הכרחיים (מלבד תרגול בעזרת בחינות בתקופת מבחנים).

שורה תחתונה, המסר שלי הוא שבכל עבודת בית אמורים להיות לפחות 2 תרגילים שיכולים ממש להיות התרגילים הקשים במבחן (2 שאלות אחרונות). אפילו ניתן לקחת אותם ממבחנים של שנים קודמות. רק ככה סטודנט יכול לקבל אינדיקציה לרמת ההבנה וההעמקה הנדרשת ממנו ולגשת לספרים ולהעמיק כמה שצריך. בגלל זה אגב, גם שעות הקבלה במהלך הסמסטר לא מלאות כמו שהיה רצוי - הש.ב לא מספיק קשים. אבל כשמתחילים לפתור מבחנים ולא מבינים שאלות - אז באים לשעות קבלה.
בנוסף, הפתרונות לש.ב צריכים להיות מפורטים ולכלול את הצעדים המלאים וההנחות בכל שלב.
פתרון לבעיה זו ניתן למשל בפיסיקה 1 בה המרצה נתן לסטודנטים עבודה עם נקודת בונוס של פתירת שאלות מהמאגר וכתיבת התשובה בלטקס, כך שלאורך זמן יתווספו תשובות טובות למאגר (זה גם מתקן את הבעיה של תשובות שלא ניתנות בכלל לקריאה - בעיה שקיימת במאגר בעיקר בשאלות מפיסיקה 2).
ֿ
מובן שלעיתים המרצה לא יכול לשפוט באופן מוחלט אם הדברים באותה רמה או לא, אך אני סבור שבהחלט ניתן לצמצם את הפער הנוכחי שקיים לפעמים.

אם הגעתם עד לכאן, אז תודה רבה על הקשב. אשמח לשמוע את דעות הסגל בנושא, גם אם לא מסכימים.

ellavo
הודעות: 3
הצטרף: 13:39 30/10/2018

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי ellavo » 23:49 24/10/2019

שלום,
אני מסכימה עם יותם במאה אחוז.
נכון לעכשיו מבין שני הקורסים הנידונים עשיתי רק את פיזיקה 1, וברצוני להוסיף לדבריו שספר הקורס לא מכיל חלק מהנושאים שבקורס, וחלק מהנושאים בספר לא תואמים את דרישות הקורס.
לפי ההרגשה האישית שלי וגם לפי הרגשה של סטודנטים נוספים שדיברתי איתם, מועדי ב' הרבה יותר קשים ממועדי א'. לעיתים סטודנט אינו מסוגל להגיע למועד א' או מגיע חולה (כמו במקרה שלי) ולכן ניגש למועד ב'. וכך מועד ב' הופך להיות עונש ולא הזדמנות נוספת לעבור את הקורס.
לפי דעתי, הייאוש מהכשלונות מביא לחוסר מוטיבציה להמשיך ללמוד פיזיקה, למרות המוטיבציה הגבוהה מאוד שאיתה התחלנו את הלימודים.

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי dcohen » 09:08 25/10/2019

אני מודה לכם על מה שאתם כותבים. אכן עלה פה עניין שאחדים מאיתנו לא היינו מודעים לו. יש לנו תכתובת מאחרי הקלעים, ואני מניח שגם תהיה תגובה מסוימת כאן. אנו מעודדים התיחסויות נוספות, או העלאת בעיות אחרות. דורון

grosfeld
הודעות: 69
הצטרף: 12:35 01/11/2011

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי grosfeld » 10:42 25/10/2019

אני רוצה להבהיר באופן כללי לגבי המכתב שהוא בבחינת טיוטא המיועדת לקבוצה גדולה מאוד של סטודנטים, לא רק במחלקה לפיזיקה. בתנאים כאלה מאוד קשה לתפוס במסמך אחד את התמונה השלמה, ובנוסף המסמך עשוי מן הסתם להכיל מיסקונספציות.

עם זאת, המסמך היה בבחינת טריגר לדיון שמטרתו להבין מה לא עובד. הדיון בפורום משמח אותי כיוון שהוא נותן הזדמנות לשני הצדדים להביע את דעתם ללא מגבלות של מסמך סטטי.

לגבי אופן הלימוד למבחן: ההבדל בין שיעורי הבית למבחנים הוא ששיעורי הבית נוטים להתרכז בנושא מסויים אחד (בדר"כ הנושא שנלמד בהרצאה באותו שבוע), בעוד שבמבחנים יש שאלות אינטגרטיביות אשר סוקרות מספר נושאים. ככל שהקורס מתקדם מספר האפשרויות לאינטגרציה של נושאים גדלה ובלתי אפשרי לכסות את כל האפשרויות בתירגול ובשיעורי הבית, גם אם המתרגלים מנסים לכלול שאלות מהסוג הזה. נדמה לי שזה מה שעומד מאחורי התגובה של יותם.

היסטורית, בעייה זו נפתרה על ידי למידה סדירה כל הסמסטר (הרצאות, תירגולים ושיעורי הבית), כאשר ההתכוננות למבחן בתקופת המבחנים מתרכזת בפתרון בעיות אינטגרטיביות ממבחנים משנים קודמות. הרבה מהמתרגלים מוכנים לקיים שיעור ייחודי לכך בתקופת המבחנים על מנת לסייע לסטודנטים. עם זאת, זוהי בעייה אמיתית שראוי לתת עליה את הדעת ולחשוב על פתרונות יצירתיים.

לגבי מועדים א' ו-ב': המדיניות הרשמית היא שהם ברמת קושי אחידה. עם זאת, מאוד קשה לכייל רמת קושי של מבחן ובהחלט ייתכנו וריאציות בין המועדים. בדוגמא שניתנה, ייתכן שבשנה שלאחר מכן מועד א' יהיה קשה יותר ומועד ב' קל יותר - אין מדיניות הענשה, ולא צריכה להיות כזאת. (עם זאת, אוסיף שבאופן אישי אינני חסיד של שיטת המועדים, כיוון שהיא מייצרת עומס מיותר על המרצים והסטודנטים. אבל אינני רוצה להסיט את הדיון כרגע).

לגבי ספרי הקורס: הקורס תמיד גדול מסכום חלקיו. ספר הקורס, ההרצאות, והתירגולים - כל אלה נועדו לבנות תמונה שלמה רק כאשר הם מגיעים ביחד. אם ספר הקורס לא מספק אפשר לחפש בספריה ספרים נוספים, להתייעץ עם המרצה, עם המתרגל, עם סטודנטים נוספים וכך הלאה. זוהי מיומנות חשובה בפני עצמה, וזה הערך המוסף של לימוד באוניברסיטה ביחס ללימוד עצמאי, שלעיתים קרובות דוחף אותך מעבר לגבולות הידע שהיית מצליח/ה לצלוח בעצמך בזמן נתון. ערך מוסף זה מתבטא בכך שבסופו של דבר בוגרי האוניברסיטה מצליחים להשתלט על חומר בהיקף גדול יותר מאשר בשיטות לימוד אחרות.

אשמח אם סטודנטים נוספים יתבטאו. כל הנושאים המועלים כאן ישפיעו על מדיניות המחלקה בשנים הבאות.

yotamlif
הודעות: 2
הצטרף: 14:43 24/10/2019

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי yotamlif » 17:59 25/10/2019

היי איתן,
תודה רבה על התגובה. רק רוצה לציין שהקושי שאני התכוונתי אליו הוא בעיקר בעומק ההבנה הדרושה, פחות באינטגרציה בין נושאים שונים.

ofryfi
הודעות: 1
הצטרף: 22:12 02/11/2019

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי ofryfi » 22:26 02/11/2019

מכותבים שלום רב,
אני שמח מאוד על תוכן המסמך, בו מתוארות פעולות אקטיביות של סגל ההוראה והמרצים לשיפור כלי הלמידה העצמית המועברים בשיעורים, בתרגולים ובתרגילי הבית, שינויים המעידים על ראייה אחראית של המחלקה על איכות התכנים המועברים על ידיה.
בנוסף הערכתי רבות את שיחת הפתיחה של דורון בקורס פיזיקה 1 ואת השינויים בו, המראים על דרישה מהסטודנטים ובמקביל נכונות ורצינות מלאה של המחלקה.
אשמח אם יפורט במסמך מהו ממוצע אפסי, שכן כל עוד המינוח מנוסח כך אינו אובייקטיבי ונתון לשינוי ולפרשנות.
תודה מראש,

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: שיפור איכות הלמידה בקורסים לפיזיקה

שליחה על ידי dcohen » 22:03 05/11/2019

המונח ממוצע אפסי עדיין לא הוגדר.
אבל זה מתייחס בעיקר לקורס פיזיקה 2א של הנדסה -
יש שם תופעה שסטודנטים מחליטים להפסיק ללמוד, ולהגיש במבחן מחברות ריקות או כמעט ריקות,
מתוך כוונה לדחות את הלמידה לקורס הקיץ.
נוצר רושם של כשלון המוני - שמזיק לתדמית האוניברסיטה - בעוד שלמעשה זה משקף פרישה מודעת של סטודנטים מהקורס.

שלח תגובה

חזור אל “ועדת הוראה”