הרצאות מוקלטות

ניתן לפנות ליו"ר ועדת הוראה עם שאלות / הצעות / בקשות / תלונות. אם יש בעיה עם קורס או עם מעבדה יש לפנות תחילה לאחראי האקדמי (ראו מדורי קורסים ומעבדות בפורום מקביל)
שלח תגובה
harel008
הודעות: 12
הצטרף: 16:37 05/07/2007

הרצאות מוקלטות

שליחה על ידי harel008 » 10:38 11/07/2007

שלום!
רציתי לשאול למה אין למחלקה לפיסיקה הרצאות מוקלטות.
מצד אחד אתם אומרים שההרצאות חשובות ואין להסתמך על רשימות ההרצאה בלבד, ומצד שני אין אפשרות להשלים הרצאה אם פיספסת אותה מכל סיבה שהיא. בתור אחד שכחודש בשנה במילואים אני כמעט כל סמסטר מגיע למצב שיש קורס שאני לא מגיע אליו כי כבר פיספסתי יותר מידי הרצאות כך שעד שאני משלים את החומר אני לא יכול ללכת להרצאה מתקדמת.
תודה.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

תשובה

שליחה על ידי dcohen » 11:22 11/07/2007

לפחות אני לא אומר שהרצאות חשובות...
אבל זה נכון שלהסתמך על lecture notes בלבד זה לא מספיק.

אני חושב שקיים קונצנזוס שהדרך היעילה והטובה ללמוד
זה באופן עצמי מתוך ספרי הלימוד, וכן על ידי פתרון עצמאי של תרגילים.

ההרצאות נועדו לתת פרספקטיבה, מוטיבציות וכיו"ב,
התירגולים נועדו לעזור עם פתרון התרגילים.

רוב המרצים מסתייגים מהקלטת הרצאות גם בגלל האמור לעיל,
וגם בגלל שקשה לדבג את זה (בניגוד ל lecture notes שאפשר
לשפר באופן הדרגתי). הסטנדרטים בעולם האקדמי
של הקהיליה המדעית הם מאוד קשוחים,
ואנו כחוקרים לא מסוגלים פסיכולוגית להוציא
מתחת ליד משהו שהוא לא בסטדנטרטים שעליהם חונכנו.

(אני לא מדבר כאן על הרצאה של עמוס עוז שזה סיפור אחר,
כך שבבקשה לא להביא דוגמה מפקולטות אחרות)

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

עוד הערה

שליחה על ידי dcohen » 11:28 11/07/2007

בהזדמנות זאת ברצוני להעיר שמנסיוני סטודנטים מאוד מתרשמים
ממרצה כריזמטי שנותן הרצאה רהוטה.

אך הדרך שאני שופט איכות של קורס היא שונה מאוד.
אני מסתכל על תוכנית הקורס, מבנה הקורס,
מערך התרגילים, רמת הפיקוח על האסיסטנט,
מקוריות של המרצה באינטגרציה של החומר,
וכיוצא בזה.

מרצה שמתקדם באדיקות לפי ספר הלימוד,
ולועס את החומר באופן רהוט עבור הסטודנטים,
יזכה אולי בציון גבוה במשאל המרצה,
אבל מנקודת מבטי הוא החטיא את המטרה.

הקלטת הרצאות נותנת להיבטים שוליים בהוראה משקל יתר,
ומחזקת קונצפציה שבעיני נראת שגויה.

שאלה למחשבה:
אם באמת אפשר ללמוד מהרצאות מוקלטות
אז למה שלא נלך כולנו לאוניברסיטה הפתוחה
ונשמע שם הרצאות מוקלטות של פינמן?


הערה:
אני חושב שבמקום אחר גם ציינתי שהרצאה טובה היא
הרצאה שבה הסטודנט רואה כיצד מרצה עושה שגיאות,
וכיצד הוא מתמודד איתם, ויוצא מהתסבוכת בזמן אמיתי.
זה נקרא חינוך למחקר. מלמדים את הסטודנט איך לחשוב.
אנחנו לא בבית ספר.

harel008
הודעות: 12
הצטרף: 16:37 05/07/2007

שליחה על ידי harel008 » 00:19 13/07/2007

אני מסכים לגבי לימוד עצמי למרות שלא תמיד יש זמן לכך במהלך הסמסטר.
הבעיה כשלומדים קורס בפיסיקה היא שצריך לדעת איפה המרצה שם את הדגשים שלו,
כי בסופו של דבר צריך לגשת למבחן שהמרצה כתב. לצערי מאחר ומספר הקורסים הנלמדים בסמסטר
הוא לא קטן אין זמן ללמוד את כל ספר הלימוד כולו באופן מספיק מעמיק כך שהיינו
יכולים להתמודד עם כל שאלה שהיא במבחן.
אז הפיתרון שמצאתי עד עכשיו לבעיית המילואים היא פשוט לצלם אך במקרה זה מפסידים
חלק גדול מהרעיון של הקורס. לדוגמא, בפיסיקה 3 נכחתי בכל השיעורים והרבה מהדברים
שדיבר איתנו פרופ' יגאל מאיר לא היו ישירות במבחן אבל נתנו לנו אינטואיציה חשובה מאוד
להבנה של הנושא בנוסף לדוגמאות וההדגמות שהיו בשיעור.
בסופו של דבר יש מרצים שההרצאה שלהם תורמת רבות להבנה הכללית של החומר ואין שום דרך להשלים אותה
במהלך הסמסטר.

avners
הודעות: 280
הצטרף: 01:41 20/04/2007

שליחה על ידי avners » 19:20 17/07/2007

אישית אני מסכים עקרונית עם הדברים שאמרת אבל זה לא לגמרי נכון. הסמסטר לא יכולתי להגיע להרצאות של חדו"א (חדו"א א'2) מכיוון שהן התנגשו לי עם ההרצאות של פיסיקה, אז למדתי את הקורס מהקלטות של ד"ר קרביצקי ז"ל, ובמובנים מסויימים מדובר ביצירת מופת, גם הייתה לי בשביתה הזדמנות "לרוץ" עם ההקלטות ובסופו של דבר יצאתי גם מורווח כי המרצים עברו רק על חלקים מהחומר לאחר השביתה. אומנם הקלטה אינה טובה כמו מרצה חי שאפשר לשאול שאלות כשלט מבינים אך ללא ספק זה עדיף על ספרים בלבד. לדעתי צריך לתת לסטודנטים את האפשרות ללמוד מקלטת וידאו אם ישנן נסיבות שבהן הם מפספסים שיעורים ולפעמים לצלם סיכומים או לקרוא בספר לא מספיק.
"התמדה זה הכול,
אין שום סיבה להפסיק..."
"איזה כיף", הדג נחש מסבירים את החוק הראשון של ניוטון

irena
הודעות: 91
הצטרף: 20:47 03/05/2007

שליחה על ידי irena » 11:26 20/07/2007

אני רואה בדבריך דווקא את החיזוק לצורך בהרצאות מוקלטות:
כמו שאמרת, חלק חשוב מתהליך הלמידה זה לראות את המרצה עושה שגיאות ומתקן אותן- אם זה יקרה בשיעור אז ככה בדיוק זה יופיע בקלטת. במקרה הכי חמור, המרצה ישים לב ויתקן את שגיאתו בהרצאה העוקבת, וזה בסדר כי בד"כ כשהולכים לוידאו משלימים מספר הרצאות ברצף.

בסיכומי ההרצאות ובספרים כמו שאתה ציינת, עושים תהליך של "debugging" מאחורי הקלעים והסטודנט רואה את התוצאה המוגמרת- ללא התהליכים, ההתלבטויות ותהליכי המחשבה שעומדים מאחורי זה.

אין תחליף למרצה חי, שמחובר לקהל ועונה לשאלות. אבל במקרה שסטודנט מפסיד רצף של הרצאות (עקב מילואים או כל סיבה אחרת שהיא לא עצלנות), נדמה לי שיש לו הרבה מה להרוויח מהרצאה מוקלטת, כמובן בנוסף לסיכומים ולספרים, ולא במקומם.

אני אישית אמנם פטורה ממילואים, אבל אני רואה חברים שגם ככה נאלצים להשלים כמויות גדולות של חומר ואני לא רואה סיבה לא ללכת קצת לקראתם. עמדתך היא אמנם ש"לימודים קודמים לעבודה והקמת משפחה" אך לא יעלה על הדעת שהם קודמים לשירות מילואים ושחיילי המילואים יפגעו ויהיו "פיסיקאים פחות טובים" מחבריהם שאינם משרתים.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 11:40 20/07/2007

אני מניח שאת צודקת.

אבל השורה התחתונה היא שאנו מפחדים.
את לא מתארת לעצמך כמה מרצים מפחדים שיתפסו אותם בשגיאה,
או לייצא דברים לא מושלמים. אני מדבר כאן גם / בעיקר על עצמי.

מדובר ב reputation של חוקר.

אחד מהמרצים הטובים בפיסיקה הוא Michael Berry
הוא אמר לי במפורש שהוא באופן עקרוני לא מעיז לפרסם
אפילו את הסמינרים(!) שלו כדי שחס וחלילה לא יתפסו אותו בשגיאה.
(לשם השוואה - רובינו כן שמים סמינרים על הרשת).

אני מניח שכשמדובר במדעים "לא מדויקים" הפרנויה קטנה יותר.


אגב: המתמטיקאי המפורסם רימן פחד אפילו לכתוב מאמרים...
זה סיפור מפורסם ומדהים שכדאי לקרוא.

avners
הודעות: 280
הצטרף: 01:41 20/04/2007

שליחה על ידי avners » 15:50 20/07/2007

אני לא מתכוון להיות פסיכולוג,
אבל העובדה היא שבמחלקה למתמטיקה יש די הרבה הקלטות של הרצאות של קורסים, גם קורסי שירות וגם כמה קורסים של המחלקה, ואני לא חושב שניתן לפקפק בהיותה של המתמטיקה מדע מדוייק (אולי אפילו לא בדיוק מדע יהיו מי שיאמרו אבל ללא ספק מדוייק), נראה לי שהנוכחות של מצלמה בכיתה אף משרתת את התלמידים כי היא גורמת למרצה לבוא "יותר מוכן" לשיעור מחשש לשגות. ובכול מקרה, ה-reputation של המרצה ניצב כאן מול מי? סביר להניח שקולגות שלו לא יצפו בקלטות האלו (למרות שכבר שמעתי מהספרנית של החדר וידאו על דברים כאלה במתמטיקה...) אלא מי שיראה זאת אלה תלמידים. גם המחלקה, ואתה בראש הנושא, מדברים על שירות לסטודנט, זה שירות מאוד חשוב ואולי שווה להתחשב בנכונות להיות מוקלט בשיבוצים של מרצים לשנה הבאה.

עוד נקודה להסתכל על זה היא סיפור נוסף ששמעתי מהאחראית על החדר וידאו, היא סיפרה שלאחר שד"ר קרביצקי ז"ל נפטר, הגיעו הילדים שלו לאוניברסיטה, ומכיוון שזו הייתה משפחה חרדית הם לא ממש ידעו מה אבא שלהם עשה, והם קיבלו עותק של ההקלטות שלו וככה נשאר להם משהו ממנו.
"התמדה זה הכול,
אין שום סיבה להפסיק..."
"איזה כיף", הדג נחש מסבירים את החוק הראשון של ניוטון

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 17:37 20/07/2007

העניין הזה לא חדש.
גדלין ואני שוחחנו עליו לפני שנה.
ככל שמדובר בשנינו - אנו לא רוצים להיות מצולמים.
(אלא אם כן הוא שינה את דעתו).
אתם חופשיים לבנות על זה פסיכולוגיה.

אני לא אומר שאין מרצים שכן מוכנים.
אבל כנראה לא במחלקה שלנו.
כל סמסטר מחלקים לנו מנשר בנושא בתיבות הדואר.
כך שאין פה עניין של "המרצים לא יודעים".

לגבי אלה שכן מוכנים (ממתמטיקה) - אתם גם חופשיים לבנות על זה פסיכולוגיה.

גם לגבי רימן ואחרים - כנ"ל.

לגבי נקודת המבט הנוספת:
אולי עוד 20 שנה אשנה את דעתי בשביל המשפחה... מי יודע.
כרגע בצוואה שלי כתוב (אני לא צוחק):
לתרום להשתלת איברים ולביה"ס רפואה, ואת השאר לשרוף.
(אני אתאיסט ולא מאמין במטה-פיסיקות למיניהן).

gedalin
הודעות: 1534
הצטרף: 18:16 12/04/2007

שליחה על ידי gedalin » 18:57 20/07/2007

כל אחד שלמד אצלי יודע שאינני מפחד לעשות טעות ואינני מפחד "להיתפס" בטעות. לא נעים לעשות טעות, אבל מבחינתי בזייון הרבה יותר גדול לא להודות בטעות אם עשיתי. יחד עם זאת אינני מסכים להיות מצולם, כי אין לי כישרון להרצות בסגנון ובצורה המתאימים להרצאה מוקלטת, אשר אפשר לראות שוב ושוב. אני פשוט גרוע בזה, והרצאה מטקלטת גרועה מזיקה יותר מאשר אי-קייום של הרצאה כזאת. יש מרצים מתאימים לזה ויש כאלה שלא. זה הכל.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 19:25 20/07/2007

gedalin כתב:אינני מפחד לעשות טעות ואינני מפחד "להיתפס" בטעות. לא נעים לעשות טעות, אבל מבחינתי בזייון הרבה יותר גדול לא להודות בטעות אם עשיתי.
אבל בנוסף -
מבחינתי מתסכל שכאשר מדובר בהקלטת הרצאות אני גם לא יכול לתקן את הטעות.
זאת בניגוד ל -lecture notes שכפי שסטודנטים שלמדו אצלי יודעים עוברים סיבוב של תיקונים
ושיפורים מדי סמסטר עם תעוד online של שגיאות.

האספקט של סגנון הרצאה שמיכאל מציין נכון גם לגבי,
אבל במחשבה שניה שיניתי את דעתי ואני מסכים עם irena
כך שאצלי בסופו של דבר זה רק העניין הפרפקציוניסטי.

הנוכחות של מצלמה בכיתה אף משרתת את התלמידים כי היא גורמת למרצה לבוא "יותר מוכן" לשיעור מחשש לשגות.
לגבי נקודה זו -
כפי שגם אני וגם מיכאל כתבנו -
אין לנו בעיה לעשות שגיאות או להודות בהם.
זו ההוויה של מחקר אמיתי.

מאידך אני חושב שבמקרה האישי שלי מצלמה
רק תגרום לי "שיתוק" ותוריד את איכות ההרצאה.
אני לא מתיימר להיות "שחקן" או "מרצה מקצועי"
וגם אין לי שום כוונות לעשות "חזרות".
זה לא הרעיון של הרצאה לתת show

ולמי שלא מכיר אותי - אי אפשר להגיד שאני לא בא "מוכן".
הרי מבחינת "התוכן" ההרצאות שלי מתועדות באופן מלא ב lecture notes
מה שלא מתועד זה החלק העיקרי שהוא "האינטראקציה".
ועל זה אי אפשר לעשות "חזרות" גם אם רוצים.


!

avners
הודעות: 280
הצטרף: 01:41 20/04/2007

שליחה על ידי avners » 21:26 20/07/2007

את הטענה הזאת אני מבין ולא יכול להתווכח,
אבל אני מציע שלקראת השיבוצים של הקורסים לשנה הבאה תשאלו מי מוכן להעביר את הקורס פיזיקה 1 ו-2 ומוכן להצטלם לוידאו ולהכניס את זה לשיקולי השיבוץ של המרצים.
"התמדה זה הכול,
אין שום סיבה להפסיק..."
"איזה כיף", הדג נחש מסבירים את החוק הראשון של ניוטון

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 09:07 21/07/2007

avners כתב:את הטענה הזאת אני מבין ולא יכול להתווכח,
אבל אני מציע שלקראת השיבוצים של הקורסים לשנה הבאה תשאלו מי מוכן להעביר את הקורס פיזיקה 1 ו-2 ומוכן להצטלם לוידאו ולהכניס את זה לשיקולי השיבוץ של המרצים.
ראשית, עוד לא שמעתי שיש חבר סגל במחלקה שמוכן להצטלם.
כך שכנראה מדובר בקבוצה ריקה.
אני מבין לדוגמה שאת פרפ' גדלין צריך לפסול...

ועכשיו ברצינות:

באופן אידיאלי שיקולי שיבוץ מתבצעים על ידי הרמ"ח על סמך
(1) התרשמות ועדת הוראה מניהול הקורס ע"ס האתר
(2) התרשמות עקיפה מהקורס ע"ס מה שאתם כותבים בפורום
(3) מידע שמתקבל בשיחות עם סטודנטים ב-4 עיניים
(4) מה שאתם כותבים בסקר ההוראה.

אם חבריך ואתה חושבים שהעסק בזה של להצטלם כל כך חשוב
אז כדאי לרשום בסקר ההוראה משהו בנוסח:
המרצה אמנם היה מצוין אבל כיוון שהוא לא הסכים להצטלם ראוי שיחליפו אותו בסמסטר הבא...

אם מה שכתבתי נשמע עוקצני אני מתנצל מראש - זאת לא הכוונה.

Yoav Pollack
הודעות: 254
הצטרף: 21:46 22/04/2007

שליחה על ידי Yoav Pollack » 12:18 21/07/2007

gedalin כתב:יחד עם זאת אינני מסכים להיות מצולם, כי אין לי כישרון להרצות בסגנון ובצורה המתאימים להרצאה מוקלטת, אשר אפשר לראות שוב ושוב.
אני דוקא לא מסכים.
אני חושב שאתה מרצה מעולה ואני בטוח שרוב הסטודנטים שלמדו אצלך יסכימו.
סגנון ההרצאות שלך אמנם לא "מושלם" לקלטת (כמו Walter Lewin מ-MIT למשל) אבל אין הרבה מרצים שכן מתאימים ברמה כזאת ואני חושב שדוקא ההרצאות שלך הן כן כאלה שניתן לראות שוב ושוב.

כמו כן אתה מלמד ברמה מאוד גבוהה ולפעמים קשה להבין במהלך השיעור על מה אתה מדבר.

אני למשל חייב לכתוב כל דבר בהרצאות כדי שאוכל אחר כך לעבור על החומר בבית. הבעיה היא שאז אני לא תמיד קולט כל מה שנאמר בהרצאה וזה כמובן פוגע בי.
אם הייתה קלטת של הרצאות שלך הייתי יכול להקשיב בכיתה ולסכם מהקלטת, או להפך.
זה עוד מבלי להזכיר את נושא המילואים שכמובן מקשה עלי לפעמים.

אני בטוח שהרבה סטודנטים יוכלו להרוויח מהרצאות מוקלטות שלך ולדעתי הרצאות שכאלו לא רק שלא יגרעו אלא אף יוסיפו למוניטין שלך ושל המחלקה.

בנוגע לתיקונים, אני לא חושב שזה תירוץ מספיק טוב.
עכשיו שחדר הוידיאו עובר לפורמט של DVD אין שום בעיה להוסיף תיקונים לאחר המעשה כמו שעושים בהרצאות של MIT (ואם מרצה פוטוגני כמו Walter Lewin שכבר הזכרתי, טועה בהרצאות ומתקן לאחר המעשה, אין לדעתי סיבה לחשוש מהדבר).
Yoav Pollack
תמונה

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 12:32 21/07/2007

Yoav Pollack כתב: בנוגע לתיקונים, אני לא חושב שזה תירוץ מספיק טוב.
עכשיו שחדר הוידיאו עובר לפורמט של DVD אין שום בעיה להוסיף תיקונים לאחר המעשה כמו שעושים בהרצאות של MIT (ואם מרצה פוטוגני כמו Walter Lewin שכבר הזכרתי, טועה בהרצאות ומתקן לאחר המעשה, אין לדעתי סיבה לחשוש מהדבר).
סעיף זה נוגע למה שאני כתבתי...

ביום שתהיה לי אפליקציה על המחשב שמאפשרת שליטה מלאה על עריכה
של צילומי הרצאות (כמו שאני שולט על העריכה של ה lecture notes)
אני אהיה מוכן לשקול שיצלמו אותי...
מדובר כאן בתשתיות שהאוניברסיטה צריכה לספק לי.
אם ידוע לך על URL של מרכז המחשבים שמספק את השרות הזה אשמח לדעת.
אולי גם אערוך עם זה סרטים ביתיים.
בכל מקרה זה ידרוש לדעתי מספר סבבים (ז"א מספר שנים...) של עריכה
עד אשר זה יגיע לרמה נדרשת.
בדיוק כמו עם ה lecture notes שלקחו לי 3 שנים.
ואני אדרוש שקישור הוידאו יהיה לאתר הקורס תחת שליטתי,
אחרת לך תדע לאיפה ואיך זה יכול להתגלגל.

שלח תגובה

חזור אל “ועדת הוראה”