עקרון החופש האקדמי

ניתן לפנות ליו"ר ועדת הוראה עם שאלות / הצעות / בקשות / תלונות. אם יש בעיה עם קורס או עם מעבדה יש לפנות תחילה לאחראי האקדמי (ראו מדורי קורסים ומעבדות בפורום מקביל)

עמדתי ביחס לעקרון הריבונות האקדמית של המרצה

אני שולל את הלגיטימיות של עמדה זו
8
42%
אני מסכים שהעמדה היא לגיטימית גם אם איני מסכים איתה
1
5%
אני מסכים עם העמדה למרות שהיא אולי נוגדת את האינטרס הסטודנטיאלי
10
53%
 
סך הכול הצבעות: 19

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

עקרון החופש האקדמי

שליחה על ידי dcohen » 18:49 16/07/2007

בקרב הסגל קיים קונצנזוס בדבר הריבונות האקדמית של המרצה.

ועדת הוראה מצהירה באופן מפורש שאין התערבות בשיקולים
האקדמיים של המרצה. נושא זה אינו נתון לפולמוס או למשא ומתן.

מאידך, מעניין לשמוע את דעתכם...

כאשר מדובר בחופש דיבור: גם החופש האקדמי אינו פרה קדושה.

Lior_y
הודעות: 44
הצטרף: 20:18 19/04/2007

שליחה על ידי Lior_y » 22:30 16/07/2007

מה זה חופש אקדמי בהקשר של קורסים?

Schrodinger's cat
הודעות: 50
הצטרף: 15:57 02/06/2007

מדיניות עקבית וכוללת

שליחה על ידי Schrodinger's cat » 23:17 16/07/2007

לפי דעתי יש צורך להגדיר סילבוס לקורסים מראש, שמרצה יהיה חייב לעמוד בו.
לא יתכן שמי שלמד למשל עם דודסון מכאניקה קלסית כולל גוף קשיח יעבור בדוחק ומי שלמד עם זרמי יוציא מעל 80 בלי מאמץ ולא ידע מה זה גוף קשיח....
זה קורה בהמון קורסים שידיעת החומר היא שולית לעומת מי העביר את הקורס.

דבר נוסף, המאמץ שלך דורון ושל גדלין ועוד כמה מרצים שהצטרפו לשימור החומרים הלימודיים (סיכומי הרצאות ופתרונות תרגילים) מאוד מועילים לדור הבא וזה משהו שנעשה כבר במחלקות אחרות ע"י הסטודנטים עצמם. לכן יש צורך לבוא לקראת הסטודנטים ולעשות שימוש חוזר (ע"י המרצה הבא בקורס) בחומר שהוא כבר כתוב ונגיש.

לגבי אחוזי מגנים, בחנים וכו'... יש צורך לפחות בהגדרה מראש ושלא יתכנו שינויים במהלך הסמסטר. אם מרצה קבע שציון הבוחן תקף 20% שבאמת יהיה תקף 20% .

לסיכום,
יש צורך בכתיבת כללים לניהול קורס אך אי אפשר לשלול את החלטת המרצה, אך בכל צריכה להיות שקיפות מראש לסטודנטים.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 23:46 16/07/2007

Lior_y כתב:מה זה חופש אקדמי בהקשר של קורסים?
החופש האקדמי נותן חסינות לבעלי קביעות.
אם חבר סגל מחליט ללמד 2+2=5 אז אף אחד לא יכול למנוע את זה ממנו.
כנ"ל לגבי כל היבט (אקדמי) אחר של הוראה.
במילים פשוטות אין אינסטנציה אקדמית מעל פרופסור.
אף אחד לא יכול להגיד לחבר סגל שהוא חייב לתת מבחן, או שהמבחן חייב להיות במתכונת מסוימת.
אפשר כמובן לנסות לשכנע. אבל אין סמכות.

הדבר היחידי שאפשר לעשות - לא לשבץ איש סגל בהוראה.
זה כמובן יקרה בנסיבות מאוד קיצוניות.

בהיבטים מנהלתיים איש הסגל כמובן כפוף לחוקים.
ואמנם יש חוקים בנושא של פרסום מדיניות קורס ומבחנים.
החוקים הם מאוד כלליים ואינם מתיחסים לתוכן האקדמי.
החוקים ידועים וכתובים, וכולנו חייבים לציית להם.
וכמובן שגם חוקי המדינה חלים על כולנו...

---

לא ניתן לחייב עמידה בסילבוס.
כן ניתן באופן עקיף להפעיל לחץ על המרצה על ידי דרישת פרסום תכנית שבועית של הקורס.
זו גם הסיבה שאנו מתעקשים שיהיה בכל אתר קורס קישור בולט לדף הסילבוסים של ועדת הוראה.


---

ולמרות שלא שאלתם - אין שום חוק שיכול לחייב פקטור...

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

הערה

שליחה על ידי dcohen » 00:06 17/07/2007

דרך אגב, אני מקווה שההקשר הפוליטי של העקרון ברור.
הדוגמה 2+2=5 היא כמובן לצורך הפרובוקציה בלבד.
ברב התחומים האקדמיים אין שחור ולבן לגבי מה נכון ומה לא נכון.
בודאי במדעי החברה והרוח, אבל גם במדעים המדויקים.
אם לא יהיה חופש אקדמי - לדעתי - הלכה הדמוקרטיה.

Yoav Pollack
הודעות: 254
הצטרף: 21:46 22/04/2007

שליחה על ידי Yoav Pollack » 01:05 17/07/2007

אני לא מסכים בכלל.

כן, צריך להיות למרצה חופש אקדמי להתמקד בנושאים שהוא בוחר וללמד בדרך שנראית לו לנכון.
אבל צריך להיות פיקוח על מנת לודא שהסטודנטים יוצאים עם ידע מתאים ואינם נפגעים עקב גחמות המרצה.

קחו בתור דוגמא:
מה למשל היה קורה אם מרצה מהמחלקה למתמטיקה לא היה מעביר חלק מהפרקים החשובים בקורס מבוא. לסטודנטים היה נוצר חור בהשכלה שבהחלט יתכן שלא היו יודעים על קיומו או לפחות על גודלו עד שהיו נתקלים ביישומים במהלך קורס בפיזיקה.

שמעתי הרבה תלונות על כך שסטודנטים מגיעים עם חורים בהשכלה במתמטיקה (בין אם ע"י מרצים או הסטודנטים עצמם) כך שכנראה שהמצב לא היפותטי לחלוטין.

ועוד דבר, המחלקה אמורה לא רק להוציא מתחת ידיה בוגרי תואר ראשון בפיזיקה אלא גם פיזיקאים לעתיד.
איזה מין פיזיקאים נהיה אם יהיו לנו חורים בסיסיים בהשכלתנו הפיזקאית, או יותר גרוע, רעיונות בסיסיים מוטעים.

איזה מין יצוג זה לאוניברסיטה ואיזה מין יצוג זה להשכלה הגבוהה בישראל?
Yoav Pollack
תמונה

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 01:19 17/07/2007

הוויכוח הוא "תאורתי".

למרצים יש אינטרס אקדמי ללמד את הסילבוס.
כבר דיברנו על כך שהנחת העבודה היא שהסגל הוא איכותי.
רק שכמו כל שאר בני האדם גם לנו יש נטיה לעגל פינות.
ואם יש לחץ מהסטודנטים אז מורידים קצב וכולם שמחים.

אבל

אם יש נהלים שמחייבים שקיפות לגבי תכנית הקורס על בסיס שבועי,
ואם נדרש להכין סט של תרגילים שתואם את התכנית,
אז קשה לי לדמיין שמרצה יעגל פינות.

בנושא הקורסים למתמטיקה - אתה פורץ לדלת פתוחה.
אם תיושם מדיניות "השקיפות" גם שם אז לדעתי הבעיה העיקרית תפתר.

מאז שהנהגנו את מדיניות האתרים בקורסים של פיסיקה,
גם המרצים, גם האסיסטנטים וגם הסטודנטים(!) מודעים לדרישות הסילבוס.
[תשאלו את "הותיקים" איך זה היה לפני 3 שנים]
[אגב: ועדת הוראה יזמה שכתוב מוחלט של מערכת הסילבוסים לפני שנה].
כמו כן האתרים נועדו להקטין את התלות של הסטודנט בסגל ההוראה.

---

אני מקווה שאתה רואה שכולנו מוטרדים מאותם דברים.
רק שהדרך שלי לפתור את הבעיה היא פרקטית, במסגרת חוקי המשחק,
בעוד שחלק מכם מנסים להלחם בערכי היסוד של המערכת.

לדעתי הגישה המיליטנטית כלפי ערכי היסוד של האקדמיה היא חסרת סיכוי,
וסתם תגרום לכם תסכולים.
עדיף להשיג את אותו הדבר בגישה של "שקיפות" ושיתוף פעולה.


!

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 07:03 17/07/2007

הירהורים...

יכול להיות שאני ממהר לקפוץ למסקנות,
אבל נראה לי על סמך ההתפלגות עד כה שקיים קיטוב בעמדותיכם.

אני תמה אם זה בקורלציה עם קיטוב פוליטי או תרבותי באוכלוסיה.

לדוגמה:
אני שואל את עצמי אם אדם ששולל את "הלגיטימיות" של העמדה,
גם חושב שיש לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון
ולהגדיל את "הפיקוח" של הממשלה על מינוי שופטים וכולי.

האם מדובר בטרנד?
(פתרון של בעיות על ידי חיזוק האח הגדול)

אם אכן אנו רואים כאן "דפוס" אז זה מעניין מאוד...

----

מה שמוביל אותי למחשבה על מה שאומרים מספר חברי סגל שמתנגדים לקו שאני מוביל:
"היום אתה מטיף לפיקוח אדמינסטרטיבי, מחר יפקחו לנו על התכנים".

אולי הם צודקים...

אולי גם אני חלק מהטרנד (בגרסא מרוככת).

איפה הקו האדום?
(לי הקו האדום ברור, האם גם לאחרים?)

!

Lior_y
הודעות: 44
הצטרף: 20:18 19/04/2007

שליחה על ידי Lior_y » 23:11 17/07/2007

אחרי שהבנתי מה המשמעות של חופש אקדמי בהקשר של קורסים, אני חושב שצריך להגביל במידה מסוימת את החופש.
צריך להגדיר סילבוס מראש, לדרוש מהמרצה לעמוד בו וזהו. איך המרצה יעביר את החומר, איך הוא יבדוק בסוף הסמסטר זה כבר תלוי בו.
אם הוא רוצה לעשות את הקורס בקריאה מודרכת, בעזרת ניסויים במעבדה, או כל גישה אחרת צריך לאפשר לו.
אם הוא מעדיף לעשות מבחן בעל-פה, שלושה בחנים בסמסטר, או עבודה מסכמת, שוב זכותו המלאה. הדבר היחיד שצריך לאכוף זה עמידה בסילבוס.

לפי התשובה שלי אני לא חושב שיש אפשרות במשאל שמייצגת את דעתי.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 07:07 18/07/2007

Lior_y כתב: לפי התשובה שלי אני לא חושב שיש אפשרות במשאל שמייצגת את דעתי.
דוקא אני חושב שהאפשרות האמצעית "נתפרה" בשביל עמדתך.

הדבר המדהים בסקר הזה הוא שעמדת ועדת הוראה נתפסת על ידי חלק מהסטודנטים כלא "לגיטימית".
זה כמו להגיד על פקודה שהיא "בלתי חוקית בעליל" ז"א נוגדת ערכי מוסר יסודיים וכולי.

הצפיה שלי היתה שחלק מהסטודנטים "יסכימו" עם המדיניות
וחלק "לא יסכימו" איתה, אבל שכולם יכירו בלגיטימיות שלה.

זה אותו סוג שאלה כמו במקרה של "פינוי התנחלויות" -
האם אתה מכיר בלגיטימיות של החלטות הממשלה?
האם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל?


--
הערה: גם אם דעתי האישית היתה אחרת (והיא לא),
אין שום דרך "חוקית" להגיד למרצה מה או כמה ללמד.
השוט היחידי הוא "שיבוץ" בקורס פחות קריטי בשנה לאחר מכן.
נערך לאחרונה על ידי dcohen ב 07:24 18/07/2007, נערך פעם 1 בסך הכל.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 07:24 18/07/2007

Lior_y כתב:. איך המרצה יעביר את החומר, ...
אם הוא רוצה לעשות את הקורס בקריאה מודרכת ... או כל גישה אחרת צריך לאפשר לו.

לפי התשובה שלי אני לא חושב שיש אפשרות במשאל שמייצגת את דעתי.
במחשבה שנייה אתה מסכים עם האפשרות השלישית...

אם תהיה יו"ר ועדת הוראה, ואם תצליח לבצע את מהפכה במערכת האקדמית, מה שיגיד לך כל מרצה זה:

"לימדתי את כל הסילבוס. חלק באופן פרונטלי,
ואת השאר דרשתי שהסטודנטים ישלימו בבית באמצעות קריאה"


אז עכשיו - לך לבית משפט כדי להגדיר האם לבקש לקרוא פרקים בספר זה אמצעי הוראה לגיטימי.

אתם לא רואים את האבסורד?

Lior_y
הודעות: 44
הצטרף: 20:18 19/04/2007

שליחה על ידי Lior_y » 07:41 18/07/2007

dcohen כתב:
Lior_y כתב:. איך המרצה יעביר את החומר, ...
אם הוא רוצה לעשות את הקורס בקריאה מודרכת ... או כל גישה אחרת צריך לאפשר לו.

לפי התשובה שלי אני לא חושב שיש אפשרות במשאל שמייצגת את דעתי.
במחשבה שנייה אתה מסכים עם האפשרות השלישית...

אם תהיה יו"ר ועדת הוראה, ואם תצליח לבצע את מהפכה במערכת האקדמית, מה שיגיד לך כל מרצה זה:

"לימדתי את כל הסילבוס. חלק באופן פרונטלי,
ואת השאר דרשתי שהסטודנטים ישלימו בבית באמצעות קריאה"


אז עכשיו - לך לבית משפט כדי להגדיר האם לבקש לקרוא פרקים בספר זה אמצעי הוראה לגיטימי.

אתם לא רואים את האבסורד?
אני מבקש, לא דורש.
אין אבסורד כי אני טוען שזה רק יעזור להשיג את המטרה. יותר מזה, לא מדובר על משהו שצריך לעשות כל פעם מחדש. ברגע שמגדירים פעם אחת את הפרקים הלרבנטיים, המרצה לא צריך לעשות זאת שוב, אלא אם הוא מחליט להחליף ספר.

dcohen
הודעות: 2061
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

שליחה על ידי dcohen » 07:54 18/07/2007

אני מבקש, לא דורש.
אין אבסורד כי אני טוען שזה רק יעזור להשיג את המטרה. יותר מזה, לא מדובר על משהו שצריך לעשות כל פעם מחדש. ברגע שמגדירים פעם אחת את הפרקים הלרבנטיים, המרצה לא צריך לעשות זאת שוב, אלא אם הוא מחליט להחליף ספר.

וזו בדיוק עמדת ועדת הוראה ופילוסופית האתרים...

אנו אכן משתמשים בכל אמצעי השכנוע והלחץ האפשריים כדי ליצב
את המערכת על נקודת עבודה שתואמת את מערכת הסילבוסים המאושרת.

וכל זאת בלי לפגוע בעקרון החופש האקדמי של המרצה.


ההצלחה תלויה בשני דברים:
(1) שגם הסטודנטים וגם האסיסטנטים יכירו בלגיטימיות ובתוקף של ההנחיות הקיימות.
(2) שיהיה שיתוף פעולה בין האסיסטנטים לסטודנטים בהשבחת אתרי הקורסים.

הפניה לפרקים של ספר מסוים זה ברמת רזולוציה של סעיף 2.
קשה לי להאמין שיסרבו לספק לכם את האינפורמציה אם תבקשו.
ותמיד אפשר להשתמש בפורום של הקורס כדי להפעיל לחץ...

עד עכשיו גדלין ואני עשינו "במקומכם" את עבודת הchecklist על 30(?) קורסים.


אתה אולי זוכר שבמהלך הסמסטר ביקשתי מהסטודנטים מספר פעמים לעזור לנו.
אז איפה היו הסטודנטים?

זו צביעות לא להעיר על מה צריך לשפר באופן נקודתי בכל אתר ואתר,
על מנת שניתן יהיה לשפר את האתר,
ואחר כך לבוא בטענות שחסרה אינפורמציה מסוג מסוים.

!

gedalin
הודעות: 1534
הצטרף: 18:16 12/04/2007

שליחה על ידי gedalin » 09:20 18/07/2007

לפי התקנון, מרצה לא חייב ללמד את כל החומר שבסילבוס בהוראה פרונטלית. חלק מהחומר יכול להישאר לתרגול או לקריאה עצמאית. פעם רמ"ח של אחת המחלקות המקבלות מאתנו שירות ביקש ממני לא ללמד את הכל ולהשאיר פרקים ללימוד עצמאי, כי הוא היה סבור (כמוני אגב) שסטודנט חייב לדעת ללמוד לבד. לכן אין לייחס חורים בהשכלה לכך שמרצה זה או אחר לא לימד נושא כלשהו. לכל קורס יש ספרות מומלצת וסילבוס, על כל סטודנט חלה חובה ללמוד בהתאם.

לצערי, אני נאלץ ללמד את כל החומר כי אינני סומך עליכם.

דרך אגב, למרצה יש זכות להכניס למבחן חומר שנזכר בסילבוס אבל לא נלמד במשך הקורס בכיתה.  


Yoav Pollack כתב:אני לא מסכים בכלל.

כן, צריך להיות למרצה חופש אקדמי להתמקד בנושאים שהוא בוחר וללמד בדרך שנראית לו לנכון.
אבל צריך להיות פיקוח על מנת לודא שהסטודנטים יוצאים עם ידע מתאים ואינם נפגעים עקב גחמות המרצה.

קחו בתור דוגמא:
מה למשל היה קורה אם מרצה מהמחלקה למתמטיקה לא היה מעביר חלק מהפרקים החשובים בקורס מבוא. לסטודנטים היה נוצר חור בהשכלה שבהחלט יתכן שלא היו יודעים על קיומו או לפחות על גודלו עד שהיו נתקלים ביישומים במהלך קורס בפיזיקה.

שמעתי הרבה תלונות על כך שסטודנטים מגיעים עם חורים בהשכלה במתמטיקה (בין אם ע"י מרצים או הסטודנטים עצמם) כך שכנראה שהמצב לא היפותטי לחלוטין.

ועוד דבר, המחלקה אמורה לא רק להוציא מתחת ידיה בוגרי תואר ראשון בפיזיקה אלא גם פיזיקאים לעתיד.
איזה מין פיזיקאים נהיה אם יהיו לנו חורים בסיסיים בהשכלתנו הפיזקאית, או יותר גרוע, רעיונות בסיסיים מוטעים.

איזה מין יצוג זה לאוניברסיטה ואיזה מין יצוג זה להשכלה הגבוהה בישראל?

electron
הודעות: 3
הצטרף: 09:35 18/07/2007

חופש

שליחה על ידי electron » 12:18 18/07/2007

אני חייב לומר משהו למר דורון היקר
מרצה קודם כל הוא צריך לעשות ככל יכולתו ללמד על מנת שהסטודנטים שלו יצליחו בבחינה
המרצה צריך גם לתת להם את כל הכלים על מתנ שיצליחו גם אם זה אומר לתת יותר שעות הוראה וכמובן לא 2+2=5 וכל מיני שטויות כאלו
מרצה גם חייב לחבר בחינה שונה בכל המועדים ולא למחזר ודי לחכימא ברמיזא
ועכשיו אחרי שהמרצה הבין את מה שאמרתי הוא יכול בשם החופש האקדמי ללמד מה שהוא חושב שנכון ללמד

מסקנה בנהלים אין חופש!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ובכלל במקום לנפנף בנוהל הפסול הזה שנקרא "חופש הוראה" תתבוננו בתוככם ותראו האם אתם מלמדים טוב או לא ואם רע לכם ללמד לכו לעבוד במכוני מחקר אחרים שאין בהם חובת הוראה ואם זה לא נראה לכם תפרשו ותפטרו אותנו מנוכחותכם
בברכה

נעול

חזור אל “ועדת הוראה”