כמה מילים על תוכנית הלימודים

ניתן לפנות ליו"ר ועדת הוראה עם שאלות / הצעות / בקשות / תלונות. אם יש בעיה עם קורס או עם מעבדה יש לפנות תחילה לאחראי האקדמי (ראו מדורי קורסים ומעבדות בפורום מקביל)
שלח תגובה
naimsh
הודעות: 26
הצטרף: 08:46 30/01/2008

כמה מילים על תוכנית הלימודים

שליחה על ידי naimsh » 16:37 24/12/2010

שלום לכולם ובהצלחה לסטודנטים בבחינות הקרבות (ולמרצים בבדיקתן...).

סיימתי את התואר הראשון שלי בפיזיקה בשנת הלימודים הקודמת. נדמה לי שלאור הזמן שחלף אני יכול לבחון עתה את תקופת הלימודים שלי בפרספקטיבה הראויה ולכן חשבתי שאולי תהיה למערכת תועלת בתובנות שלי על אותה התקופה. ברוח זו החלטתי לכתוב סקירה קצרה על תוכנית הלימודים בתקווה שזו תועיל לקובעי המדיניות במחלקה ולשיח בין התלמידים למרצים. מן הסתם, סקירה זו אינה בבחינת "כזה ראה וקדש" ומשקפת אך ורק את עמדתי כבוגר תואר ראשון.

כמה דברים שנראו בעייני כטעוני שיפור כבר תוקנו מאז שלמדתי ובהם הביטול של הקורס "שיטות 2" במתכונתו הישנה וארגון מחדש שלו ושל "חדו"א 2" והפיצול של הקורס "פיזיקה 3 מורחב".
באותה נשימה, הקורס "פיסיקה אטומית ומולקולארית" נראה לי ממש כ"המשך ישיר" טבעי לקוונטים 2, אולי כגרסה "פרקטית" שלו, ולכן אני מברך על היוזמה להפוך אותו לקורס חובה.
ההערות הבאות דנות בנושאים אחרים, חלקן הצעות לשיפור וחלקן הצבעה על נקודות חיוביות.

כימיה בסיסית לתלמידי פיסיקה – אני מנחש שהסיבה שפיזיקאים לומדים את הקורס הזה ביחד עם המהנדסים היא תקציבית בעיקרה ולכן פתיחת קורס מיוחד לפיזיקאים היא בעייתית, ובכל זאת – לדעתי הקורס קצת "מפספס" את מטרתו. לקורס שני חלקים – חלק של מבוא היסטורי וסטויכומטריה בסיסית וחלק נוסף שעוסק בנושאים כמו חומצות ובסיסים, תמיסות, חוקי הגזים ואלקטרוכימיה. לדעתי, חלק ב' אינו מועיל במיוחד לפיזיקאים. אני חושב שראוי יותר להתמקד בטיפול "אינטואיטיבי" בנושאים כמו סוגי סימטריה של מולקולות וגבישים ואולי לטפל קצת בצורה כמותית ברדיואקטיביות שלא נלמדת בצורה מסודרת בתואר (למרות שקיים ניסוי מעבדה בנושא).

חבורות, מרוכבות – קוונטים 2 היה אחד הקורסים שיותר אהבתי בתואר. ובכל זאת, דבר אחד צרם לי בו והוא הפרק על תורת החבורות. הפרק נראה תלוש מאוד מהקשר הקורס (פרופ' דורון כהן אמר בעצמו שהפרק הזה הוא "עצם בגרון") ולא ממצה – כשלמדתי את הקורסים בפיזיקה אטומית ומולקולארית ובמצב מוצק המרצים הזדעקו יותר מפעם "לו רק הייתם לומדים כך וכך על תורת החבורות...". לא למדתי את הקורס בחלקיקים, אבל למיטב הבנתי כלים של תורת החבורות נדרשים גם שם. טוב ככל שיועבר פרק זה, נראה לי שהבחירה ללמד את תורת החבורות דווקא במסגרת זו היא בחירה גרועה. לדעתי, טוב ייעשה אם הפרק יוסר מתוכנית הקורס או יישאר שם כרענון ובמקומו יילמד החומר במסגרת קורס מתמטי (חובה, אולי אפילו קדם לקוונטים 2) של "תורת החבורות לפיזיקאים".
כל שינוי שכזה חייב לבוא (כנראה) על חשבון קורס אחר. לו הייתי נדרש לקבוע היכן "לקצץ" הייתי מסמן את הקורס בפונקציות מרוכבות ולו משום שלא נדרשתי, בכל מהלך התואר הראשון שלי, להשתמש בכלים שנלמדו בו.
הבנתי מסטודנטים לתואר שני שחלק מהחומר הנלמד בקורס במרוכבות הוא שימושי במסגרת התואר השני (בקוונטים 3, נדמה לי). הקורס במרוכבות הוא ארכני ופורמאלי מאוד ולכן רעיון שנראה לי כמתאים בהקשר הזה הוא לייסד קורס "שיטות 2" חדש שיעסוק מצד אחד ביסודות תורת החבורות ומצד השני בדברים ה"חשובים באמת" בקורס במרוכבות (כמו משפט קושי משפט השארית).

קורס בתכנות – הקורס היה מועיל למדי, אבל נראה, על פניו, שקורס בתכנות ב-Matlab יכול היה להיות מועיל אפילו יותר משום שלרוב, לצרכים מעשיים, מתכנתים דווקא בו. בכל מקרה, המתכונת של קורס הוידיאו הייתה לא מוצלחת למדי משום שההרצאות קשות לצפייה, אינן אחידות באורכן ומשום שאין בקורס עבודות בית שמאפשרות תרגול ולמידה יעילה. אני, אישית, למדתי Matlab מתוך ספר לימוד בחופש שבין השנה השנייה לשלישית, אבל קורס מסודר יכול היה להיות מועיל מאוד.

עקרונות במדידות אופטיות – בסיום הקורס הוטל על כל סטודנט לבחור נושא הקשור לקורס ולהעביר הרצאה בנושא. למדתי רבות מהכנת ההרצאה שלי ומהאזנה להרצאות האחרות ולכן לדעתי זו שיטה טובה להערכה בקורסים מתקדמים.

פרויקט – עבודת הפרויקט שביצעתי תרמה לי מאוד ואני ממליץ מאוד לסטודנטים לבצע עבודת פרויקט בעצמם. אני, אישית, ביצעתי את עבודת הפרויקט שלי עם הטלסקופ של מרכז אילן רמון לנוער שוחר פיזיקה ונהניתי מאוד מההזדמנות "שובת השגרה" הזו.

ומילה על פיזיקת רצף – צורם לי שהתואר כולו לא כולל אפילו קורס אחד בנושא פיזיקת רצף (זורמים ואלסטיות). זהו אומנם לא נושא "מודרני" מאוד, אבל עדיין בסיסי למדי בפיזיקה (למיטב זכרוני, פרופ' יגאל מאיר ציין שנושא זה נכלל כחלק אינטגראלי בתוכנית הלימודים עד לפני מספר שנים). בדיעבד, כששוחחתי על כך עם חברים לקראת סוף לימודיי, הופתעתי לגלות שמספר סטודנטים נוספים שלמדו איתי שותפים לדעתי בנושא. זוהי זריקת כפפה – אולי זוהי הזדמנות לראות האם עניין זה עוד קיים ולבחון את האפשרות לקיים קורס בחירה בנושא.

dcohen
הודעות: 2060
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: כמה מילים על תוכנית הלימודים

שליחה על ידי dcohen » 17:07 24/12/2010

תודה על ההערות.

מה שאתה כותב על כימיה מעניין ואכן צריך לבחון את הנושא.

ויתור על מרוכבות כנראה אינו אפשרי - זה "קלאסיקה",
למרות שנכון שהוא אינו בא לכדי ביטוי בתואר ראשון.
אבל נחשוב על זה.

לגבי חבורות - הבעיה העיקרית היא שמתמטיקאים מלמדים את זה מאוד שונה מפיסיקאים.
המסורת היא להעביר את החומר עם קוונטים2,
אבל לאור מה שאתה כותב אולי צריך לשקול לעשות "סיבוב ראשון על סיבובים" במכניקה אנליטית
(קשה לי לחשוב על מסגרת אחרת).

קורסים נוספים - בהכרח יבואו על חשבון "בחירה".
יש פה דילמה. לא לכולם יש אותם העדפות.
בגדול אנו די "מיושרי קו" עם אוניברסיטאות אחרות.

לגבי שאר הערותיך - צריך לחשוב.

שלח תגובה

חזור אל “ועדת הוראה”