השתלמות המתרגלים - תגובות

פניות של סטודנטים הלומדים לתואר שני ושלישי אל ועדת הוראה

מנהל: gedalin

שלח תגובה
dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי dcohen » 14:28 06/11/2011

מצטער שהגבתי בטעות בלוח ההודעות. הגבתי אוטומטית, ולא שמתי לב. אני מפצל, ומוסיף תגובות שקיבלתי בדוא"ל.

-----

נהנתי לקרוא.

בהזדמנות זו אני רוצה להתיחס לשאלה שלא חודדה בפרזנטציה:
האם תרגיל או הרצאה צריכים להיות רהוטים?.

האם זה טוב שהמרצה או המתרגל מציג את החומר באופן שוטף ללא שגיאות,
מצליח לעקוף נקודות בעיתיות, בלי להסתבך, על ידי שימוש בדרך ההתקדמות היעילה ביותר,
והודות לכך הסטודנטים סבורים בזמן אמיתי שהם מבינים את מה שמועבר,
ושהרצאה או התירגול הם "כמו שצריך".

לדעתי התשובה המקובלת לשאלה זו מתעלמת ממטרת ההוראה באוניברסיטה.

אוניברסיטה זה לא בית ספר אלא אמצעי להכניס סטודנטים להווית המחקר
על מנת שיוכלו להתמודד באופן אקטיבי עם החומר.
אנלוגיה: נגר או טבח מכשיר שוליה לעבודה בנגריה / במטבח.

בעולם "האמיתי" (לרבות התעשייה) אתם אמורים לשתף פעולה במחקר.
הסיטואציה של חוקר מסביר משהו לחוקר אחר שונה מאוד מסיטואציה של מורה-תלמיד.
החוקר שאיתו אתם עובדים תמיד יהיה "מבולבל במקצת" כיוון שמדובר בבעיה שעדיין לא נפתרה.
גם ברור שהדרך לפתרון היא מאוד עקלתונית - לוקח זמן עד שנופל האסימון ורואים את הדרך האופטימלית.

במילים אחרות: סטודנט שהיה בהרצאות ובתירגולים "מתוקתקים" ומושלמים יגיע לבחינה
ויקבל blackout. הבנה אקטיבית דורשת לדעת להתמודד עם בעיה שהניסוח שלה "לא מושלם"
ושהדרך האופטימלית לפתור אותה לא ידועה מראש.

אנלוגיה: ילד שגדל בסביבה סטרילית ללא מחלות וללא זיהומים - אתם הורסים את הבריאות שלו.
המערכת החיסונית שלו לא תתפתח.

פועל יצא - הוראה מקצועית באוניברסיטה אינה יעד רצוי.

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי dcohen » 14:30 06/11/2011

שלום דורון,

אני לא רוצה לשגע את כל מי שמקבל התראה למייל מהפורום עם הדיון אז אני עונה באופן אישי..

דעתי היא שהוראה מקצועית ורהוטה איננה משולה לגידול ילד בסביבה סטרילית.

אני חושב שהוראה טובה צריכה להיות "מתוקתקת" מחד, ומסוגלת להצביע ביד יציבה ובוטחת על הפינות הפתוחות בחומר ועל גישות שונות לפתרון בעיה על יתרונותיהן וחסרונותיהן. בנוסף הרי ברור שכמה שלא נכין הרצאה או תרגול באופן "מתוקתק", לא נוכל (ולא נרצה) להמנע מהצורך להתמודד עם שגיאות שנעשה בדרך וממענה על שאלות מאתגרות שיגיעו מהסטודנטים.

תודה על ההתייחסות,

גדי.

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי dcohen » 14:31 06/11/2011

גדי,

סליחה, לא שמתי לב שזה לוח המודעות.
אני מסכים עם מה שאתה כותב בחלק השני.
אבל אם תשרטט "אפקטיביות" כפונקציה של
"רהיטות" האופטימום יצא באמצע.
כיוון שאתם (וגם אני) לא "מורים מקצועיים" אני לא מודאג...

דורון

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי dcohen » 14:31 06/11/2011

דורון שלום
מסיבה שלא ברורה לי אין לי הרשאות להגיב להודעתך בפורום ועל כן אני שולח לך אותה במייל.
אתה מוזמן לפרסם אותה בפורום אם אתה רוצה.

אני חייב להגיד שאני חולק עליך. גם בקורס "מתוקתק" מבחינת רמת ההרצאה התלמידים יתקלו בקשיים בזמן פתרון שיעורי הבית ובזמן ההכנה למבחן ויאלצו להתקדם בעצמם בדרך עקלתונית עד לפתרון. כמובן שתמיד יהיו תלמידים שיחפשו קיצורי דרך ויכנעו מהר מדי לפיתוי להסתכל בפתרונות (שכמעט תמיד קיימים איפשהו) אבל זאת הבעיה שלהם.

מרצה שמסביר חומר בצורה מבולבלת נתפס כמרצה שלא היה לו חשוב מספיק להתכונן לשיעור או לחליפין שפשוט אינו יודע כיצד להסביר את החומר (אתה מוזמן לחלוק על נכונות הדבר אבל התפיסה של התלמידים היא כזו).

את הבלבול שמתלווה לדיון בבעיה שעוד לא נפתרה התלמידים יבינו באמת רק כאשר יתמודדו עם שאלת מחקר משלהם בשלב המאסטר. אני לא רואה שום דבר שיכול להכין תלמיד תואר ראשון ללמידה ופתרון של בעיות בחזית המחקר אבל אני גם לא רואה כאן בעיה. כמו שהתלמידים מקבלים שוק בסמסטר א' של תואר ראשון כשהם רואים מה זה אוניברסיטה, כך גם תלמידי המחקר. מקבלים שוק, מפנימים וממשיכים הלאה.

אני יוכל להגיד לך שבאופן אישי בקורסים בהם ההסבר בהרצאה היה רהוט, הגעתי לתוצאות יותר טובות מאשר בקורסים אחרים. אני לא מדבר על תוצאות מבחן, אלא על רמת הידע, הבנת השימוש בכלים וההעמקה האישית שלי בחומר מעבר לנדרש בקורס.

חשוב גם להבין שמעבר לשיקולים פרקטיים אלו, ישנו השיקול של משיכת תלמידי מחקר. אמנם באופן אובייקטיבי רמת ההוראה לא אמורה להשפיע על בחירת אוניברסיטה, מחלקה, מנחה וכו' (שכן אין בהכרח קשר בין רמת ההוראה של מרצה לבין המחקר שלו) אבל בפועל כולנו בני אדם, וסטודנט שקיבל הוראה מקצועית ורהוטה יהיה יותר מרוצה מהמחלקה בה למד מאשר סטודנט שלא.

יואב פולק.

dcohen
הודעות: 2071
הצטרף: 10:13 22/02/2007
מיקום: פיסיקה, חדר 310
יצירת קשר:

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי dcohen » 14:37 06/11/2011

יש הבדל בין להגיע לא מוכן לבין להכין תרגיל "מושלם מדי".
קל מאוד להעלים "בעיות" כשפותרים תרגיל.
כמו תצלום של דוגמנית שעשו עליה פוטושופ.
לדעתי הסטודנט צריך לראות משהו שדומה לחיים האמיתיים.

אם תקראו היטב איך הגדרתי "פתרון רהוט"
תראו שאין שם קונוטציה "לא לבוא מוכן".
השאלה היתה האם יש להציג את הפתרון האופטימלי
ולהעלים נקודות בעיתיות על ידי הליכה בדרך הקצרה ביותר.


שלא ישתמע שיש לי השגות על משהו שכתבתם בפרזנטציה.
אני חושב שמה שכתבתם הוא מצוין.
אבל לנקודה הזו לא מצאתי התיחסות.

yellinb
הודעות: 457
הצטרף: 13:31 27/04/2007

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי yellinb » 15:30 06/11/2011

אני דווקא מסכים עם הדעה של דורון, אני מעדיף ללמוד (וללמד) בצורה שמשאירה את התלמיד "מבולבל", אך זוהי שאלה שקשורה לסגנון אישי ולנושא הנלמד.
דווקא התייחסו לשאלה זאת בחוברת (המצוינת! כל הכבוד לגדי), אך פרטו אותה יותר לגורמים (יותר לאט/ יותר מהר, חלשים/חזקים).
בכל מקרה, לא נראה לי שזה סותר את הדברים שנאמרים בחוברת. ה"בלבול" לא אמור להיווצר בגלל שהמתרגל לא יודע מה המרצה לימד בכיתה, או בגלל שהסטודנט לא הבין שעכשיו בכלל פותרים תרגיל. לא חייבים "לספר את הכל" אך בוודאי כדאי לא דבר בצורה מונוטונית ומרדימה וכן הלאה. כמו כן החוברת מדגישה את הנושא כי הוראה טובה דורשת נחשבה מוקדמת ותיאום בין המרצים והמתרגים (שבוודאי יכול להשתפר).
העצות שניתנות שם עוזרות להימנע מחוסר הבנות מיותרות שקוראות פעמים רבות בגלל חוסר מודעות לנושא ולא בגלל החלטה מושכלת שנובעות מצרכי ההוראה. בכל מקרה, אפשר לבחור במה מהן ניתן להשתמש: אני למשל, לא נוהג לסכם את השיעורים שלי, ולא אתחיל לעשות זאת (אני חושב שהסטודנט צריך לעשות זאת בבית), אך כן אנסה לעשות שימוש יותר טוב בצבעים (סתם לא הקדשתי לנושא מחשבה)

גדי, אולי לשנה הבאה אפשר לצרף כמה "טורים אישיים" של אנשים שרוצים לכתוב את דעתם על הוראה, וכך יינתן ביטוי גם לצורות ההוראה שונות האפשריות במחלקת פיזיקה.

gadi
הודעות: 698
הצטרף: 19:05 24/04/2007

Re: השתלמות המתרגלים - תגובות

שליחה על ידי gadi » 16:37 06/11/2011

yellinb כתב:גדי, אולי לשנה הבאה אפשר לצרף כמה "טורים אישיים" של אנשים שרוצים לכתוב את דעתם על הוראה, וכך יינתן ביטוי גם לצורות ההוראה שונות האפשריות במחלקת פיזיקה.
רעיון טוב. לקראת מעשה נבדוק אם יהיה מי שירצה להשתתף.

שלח תגובה

חזור אל “ועדת הוראה / תלמידי מחקר”